מחקרים אחרונים הקשורים למלנומה של העין (מתוך כנס ARVO)

מאת ד”ר אולה קראסיק

בכנס השנתי של איגוד המחקר בראייה ואופתלמולוגיה (Association for Research in Vision and Ophthalmology 2011 Annual Meeting ) הוצגו מספר מחקרים חדשים העוסקים במלנומה של העין. מכל המחקרים עולה כי בשלב זה השרדות המטופלים עם מלנומה של העין דומה בכל שיטות הטיפול הקיימות כעת.

ברכיתרפיה עם איזוטופ של ruthenium

במחקר רטרוספקטיבי אחד של 10 שנות מעקב אחר 948 עיניים (ב-948 מטופלים) עם uveal melanoma אשר טופלו בברכיתרפיה עם איזוטופ 106 של ruthenium הודגם שיעור השרדות ספציפי למחלה של 95% לאחר 5 שנים, ו-91% לאחר 10 שנים. תוצאות אלה היו דומות לתוצאות המתקבלות עם טיפול ברכיתרפיה עם יוד 125.

שיעור שליטה מקומית על הגידול היה 91.3% לאחר 5 שנים, ו-89.7% לאחר 10 שנים.

שיעור שימור גלגל העין היה 95.0% לאחר 5 שנים, ו-93.7% לאחר 10 שנים.

מתוך 36 העיניים שהוצאו (עברו enucleation ) במהלך 10 השנים, 24 היו עקב חזרה של הגידול, ו-12 בשל סיבוכים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ברכיתרפיה עם ruthenium מהווה טיפול בטוח יחסית עם שיעור סיבוכים מתקבל על הדעת במטופלים עם uveal melanoma . שיעור ההשרדות לאחר 5 ו-10 שנים היה טוב יותר במעט מהשיעור שהודגם במחקר Collaborative Ocular Melanoma Study ובו טופלו המטופלים ביוד 125 וניתוח הוצאת גלגל העין לפי הצורך. במחקר זה שיעור ההשרדות לאחר 5 שנים היה 90%, ולאחר 10 שנים, 82%.

גורם מנבא להתפשטות הגידול

במחקר מספרד הניחו החוקרים כי רמה גבוהה של חלבון gp100 עשויה לנבא את פוטנציאל שליחת הגרורות של מלנומה עינית. חלבון זה הינו ספציפי לקרום המלנוציטים, והוא מתבטא בעודף כאשר המלנוציטים הופכים לסרטניים. על כן, מדדו החוקרים את רמת gp100 בדם של 20 מטופלים עם גידולים מלנוציטיים קטנים של הכורואיד (small melanocytic choroidal tumors SMCT ), של 7 מטופלים עם uveal melanoma אשר לא קיבלו טיפול, ושל 12 מטופלים עם uveal melanoma אשר טופלו בברכיתרפיה של יוד 125. החוקרים השוו את רמת gp100 בדם של מטופלים אלה עם 15 אנשים בריאים.

החוקרים מצאו כי רמת gp100 הייתה נמוכה באופן משמעותי במטופלים עם SMCT מאשר באלה עם uveal melanoma לא מטופלת, וכן במטופלים עם uveal melanoma מטופלת יחסית לאלה שלא קיבלו טיפול. גם בקבוצת הביקורת רמת gp100 הייתה נמוכה באופן משמעותי מהרמה בקבוצת uveal melanoma ללא טיפול. החוקרים מצאו קורלציה אקספוננציאלית משמעותית בין רמת החלבון לבין גובה הגידול (P<0.01 ).

במחקר איטלקי קשור עקבו החוקרים אחר 41 מטופלים עם uveal melanoma במשך 5 שנים ומדדו רמות messenger RNA tyrosinase בדם. החוקרים מצאו רמות גבוהות של האנזים ב-20 מטופלים ובהם הרמה נמצאה בקורלציה לגודל הגידול (P<0.01 ) ולהשרדות ללא מחלה (P<0.05 ). החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות אלה מדגישות את הצורך במחקרים פרוספקטיביים גדולים יותר על מנת לזהות גורמים מנבאים להתנהגות הגידול ולתגובה לטיפול.

בטיחות של vitrectomy

על מנת לבדוק האם חדירה דרך גלגל העין במטופלים עם גידול עיני מהווה סיכון לפיזור הממאירות, סקרו החוקרים תוצאות של 23 מטופלים עם choroidal melanoma אשר עברו pars plana vitrectomy לאחר הטיפול במלנומה. לאחר מעקב ממוצע של שנתיים לאחר ה-vitrectomy , וכמעט 60 חודשים לאחר הטיפול במלנומה, לא מצאו החוקרים עדות לחזרה מקומית של הגידול. שלושה מהמטופלים פיתחו גרורות סיסטמיות.

החוקרים מסכמים כי שיעור הגרורות לאחר vitrectomy לא נמצא גבוה יותר מזה במטופלים אשר לא עוברים vitrectomy . כעת קיימים נתונים ממחקרים גדולים יותר התומכים בתוצאות אלה.

דכאון, חרדה וחרטה סביב מלנומה עינית

במחקר זה בדקו החוקרים האם מטופלים עם uveal melanoma , שלמחציתם גרורות מיקרוסקופיות שלא ניתנות לזיהוי בזמן האבחנה, מתחרטים על ההחלטה לעבור (או לא לעבור) מבחן פרוגנוסטי של זיהוי סטטוס מונוזומיה 3. סטטוס זה הודגם כמדד מנבא משמעותי להשרדות הכוללת וכן להשרדות ללא חזרה של המחלה.

החוקרים עקבו אחר 29 מטופלים עם uveal melanoma לפני ניתוח ולאחר 3 חודשים מהניתוח לפי דרוג HADS (או Hospital Anxiety and Depression Scale ). כמו כן, בדקו החוקרים את רמת החרטה על ההחלטות שבצעו המטופלים. מעל שליש מהמטופלים (38%) הדגימו ציון HADS המתאים לחרדה או דכאון, ככל הנראה על רקע דאגה לפני הניתוח.

שלושה חודשים לאחר הניתוח, החוקרים מצאו כי ב-38% פרוגנוזה הייתה קשורה לדכאון או חרדה. אמנם, רק 9% מהמטופלים נמצאו חיוביים למונוזומיה 3. שלושה מהמטופלים התחרטו לחלוטין על החלטתם לעבור ברור פרוגנוזה לפני הניתוח. אף אחד מהם לא הדגים דרוג HADS המכוון לדכאון או חרדה. החוקרים מציינים כי הדבר מהווה סימן לרופאים כי מטופלים אלה עשויים לדרוש תשומת לב מיוחדת.

Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO) 2011 Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה