מעקב של 5 שנים אחר מטופלים ממחקר CAMERA – גישות בקרת טיפול שונות במטופלים עם early rheumatoid arthritis (מתוך Ann Rheum Dis)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר יפורסם בגיליון יוני של כתב העת Annals of the Rheumatic Disease עולה כי תוצאות מחקר CAMERA (אשר הדגימו יתרון לטיפול ב-Methotrexate בבקרה צמודה במטופלים עם rheumatoid arthritis מוקדם בהשוואה לגישת הטיפול המקובלת) לא נשמרו במעקב לאחר 5 שנים. החוקרים מצאו כי תגובה קלינית התחלתית טובה מהווה גורם מנבא טוב לתוצאות טובות לאחר 5 שנים. מחקר זה נבחר על ידי עורך מדור הראומטולוגיה.

במחקר זה בדקו החוקרים תוצאות קליניות ורדיולוגיות לאחר 5 שנים במטופלים עם RA מוקדם (early rheumatoid arthritis ) אשר טופלו על ידי Methotrexate (או MTX ) באופן המקובל או בשיטת בקרה צמודה (tight control ) במחקר CAMERA (או Computer Assisted Management in Early Rheumatoid Arthritis ). מחקר CAMERA הדגים כי שימוש בהחלטות אובייקטיביות המבוססות על תוכנת מחשב לצרכי ניטור סיסטמי של המטופלים מעלה באופן משמעותי את שיעור הרמיסיה במטופלים אלה (50% לעומת 37%, P=0.0001 ).

לאחר 5 שנים החוקרים מצאו נתונים אודות 205 מתוך 299 המטופלים, ללא סימני פרישה סלקטיבית. החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בתוצאות קליניות ורדיולוגיות בין שתי קבוצות המטופלים לאחר שטופלו בגישות שונות במשך השנתיים הראשונות.

המטופלים שהגיבו היטב הדגימו ציון פעילות מחלה ממוצע של 2.39 (לפי קריטריונים של EULAR ), וקצב התקדמות רדיולוגי שנתי ממוצע של 0.6 בנקודת זמן של 5 שנים. תוצאות אלה נמצאו נמוכות באופן משמעותי (P<0.02 ) בהשוואה למטופלים עם תגובה בינונית או ללא תגובה לטיפול. החוקרים מצאו כי תגובה מוקדמת לטיפול מהווה מדד פרוגנוסטי בלתי תלוי לתוצאות המטופל ב-5 שנים, ללא קשר לגישה הטיפולית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההבדל בפעילות המחלה אשר הודגם במחקר CAMERA בין קבוצות עם גישות טיפוליות שונות, נעלם עם השנים. תגובה מוקדמת טובה לטיפול נמצאה כגורם מנבא בלתי תלוי לתוצאות קליניות ורדיולוגיות טובות באופן מובהק לאחר 5 שנים. החוקרים משערים כי יתכן והמשך טיפול בגישת הבקרה הצמודה מעבר לשנתיים עשוי היה לשמר את ההבדל בין הקבוצות.

Ann Rheum Dis 2011;70:1099-1103

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה