ניבוי פרוגנוזה של מטופלים עם AS קשה על סמך אקו (מתוך כנס ASE)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מחקר חדש אשר הוצג בכנס המדעי השנתי של איגוד האקוקרדיוגרפיה האמריקאי מתאר ארבעה סמנים המופיעים באקו אשר עשויים לנבא תמותה במטופלים זקנים עם הצרות קשה של המסתם האאורטלי ותפקוד חדר שמאל שמור, אשר לא עברו ניתוח החלפת מסתם. סמנים אלה כוללים concentric remodeling גדול יותר של חדר שמאל, נפח פעימה נמוך יותר, לחץ מילוי גבוה יותר בחדר שמאל, ועליה קלה בלחץ העורק הפולמונרי.

ההארעות של הצרות המסתם האאורטלי (aortic stenosis AS ) עולה עם הגיל. ההערכה היא כי באנשים מעל גיל 80, עד 25% עשויים להיות עם AS , וכ-3-5% עם AS חמור. לדברי החוקרים, בין 30-40% מהמטופלים עם AS לא יכולים לעבור ניתוח החלפת מסתם מסיבות שונות, כגון תחלואה נלוות, גיל מבוגר מאד, או חוסר רצון להנתח. אמנם, ללא ניתוח שיעור התמותה מכפיל את עצמו במטופלים אלה.

במחקר זה בדקו החוקרים תמונות אקו לב של 274 מטופלים בגיל ממוצע של 79.5 שנים, עם AS קשה ותפקוד חדר שמאל שמור, אשר לא עברו ניתוח. לכל המטופלים נרשם קצב סינוס תקין, ומקטע הפליטה הממוצע שלהם היה 64.5%. כמעט כל המטופלים היו תסמיניים, עם התסמינים הבאים: תסמיני אי ספיקת לב (45%), תעוקת חזה (33%), סינקופה (5%), או תסמינים אחרים (17%). לאחר מעקב ממוצע של 3.2 שנים, מעל 50% ממטופלים אלה נפטרו.

המטופלים ששרדו נטו להיות צעירים יותר, עם BMI (או body mass index ) גבוה יותר, פחות עם יתר לחץ דם, אי ספיקת כליות, סכרת או אי ספיקת לב, ויותר עם מחלה קורונרית. מתוך משתני האקו הרבים שבחנו החוקרים, נמצאו 4 סמנים אשר היו קשורים באופן בינוני לתמותה: concentric remodeling של חדר שמאל (אשר התבטא בעליה בעובי דופן החדר), נפח פעימה נמוך יותר, לחץ מילוי של חדר שמאל גבוה יותר, ולחץ עורק פולמונרי גבוה מעט. כל זאת לאחר תקנון לגיל, מין ו-BMI .

החוקרים מסכמים וכותבים כי היכולת לנבא תוצאות של מטופלים עם AS חמור אשר לא עוברים ניתוח תהיה חשובה עוד יותר כאשר פרוצדורת TAVI (או transcatheter aortic-valve implantation ) תהפוך לנגישה.

American Society of Echocardiography (ASE) 2011 Scientific Sessions

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה