בג”צ דחה עתירת רופאים לזכויות אדם להקמת ועדת בדיקה ממשלתית בנושא ניסוי האנתרקס בצה”ל

הבוקר ניתנה החלטתו של ביהמ”ש העליון בעתירת האנתרקס, שהגישה עמותת רופאים לזכויות אדם (רל”א), בדרישה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לחקירת ההיבטים השונים של הניסוי.

 כזכור, הפרשה הסעירה את התקשורת והציבור בעקבות הפגיעה בבריאות חיילים שהשתתפו בניסוי שהתקיים לפני כ-5 שנים.

עמדת הר”י בעתירה הייתה כי ועדת הבדיקה שהוקמה על ידה היא הגורם הראוי והמתאים ביותר לביצוע החקירה. הר”י הדגישה כי הועדה הורכבה מרופאים בעלי הניסיון המקצועי והרקע המתאים ביותר, וכן כי הועדה ביצעה את החקירה המקצועית, המקיפה והמעמיקה ביותר שניתן לבצע בנסיבות העניין.

בהחלטה שניתנה היום, דחה ביהמ”ש את עתירת רל”א, תוך שציין את הקמת ועדת הבדיקה של הר”י כנדבך מרכזי בהחלטתו. ביהמ”ש מקבל את העמדה שהציגה הר”י לכל אורך הדרך ומציין את יסודיותו של הדו”ח שהכינה ועדת הר”י ואת הבירור המקיף והיסודי שבוצע על ידה.

מתוך סעיפים 4 ו- 6 לפסק הדין:

“ועדת הר”י הורכבה מרופאים בעלי ניסיון מקצועי ורקע בבדיקת התנהלות של רופאים ומוסדות רפואיים, תפקוד אתי ומקצועי רפואי ועריכת מחקרים וניסויים. בנוסף, כיהן בוועדת הר”י נציג ציבור  שאיננו רופא, והוא מיקרוביולוג בהשכלתו. הוועדה הוסמכה על ידי הלשכה לאתיקה של הר”י לבדוק את הניסוי מבחינה אתית ומבחינה מעשית…. העותרת שלפנינו לא חלקה אמנם על יסודיותו של דו”ח וועדת הר”י…. “ (מתוך סעיף 4 לפסק הדין).

נראה, כי במקרה שלפנינו אין מחלוקת על כך שוועדת הר”י ביצעה בירור יסודי של היבטי הניסוי השונים. פעילות ועדת הר”י נמשכה מיוני 2007 ועד לדצמבר 2008. בתקופת פעילותה נחשפה הוועדה למסמכים הרבים הנוגעים לאישור הניסוי, לאופן ביצועו ולתוצאותיו. בפני הוועדה העידו 83 חיילים שהשתתפו בניסוי והועברו לידיה סיכומי עדויות של 60 חיילים נוספים שהעידו בפני העותרת. כמו כן, ראיינה וועדת הר”י את הגורמים הרלוונטיים בצה”ל, ובכללם הגורמים אשר הגו את המחקר, ביצעו אותו, ופיקחו עליו…. (מתוך סעיף 6 לפסק הדין).

לפסק הדין המלא

לכתבה שבה הוצג דו”ח ועדת הר”י במאי 2009

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה