נטילת אופיואידים מלווה בשיעורי תמותה גבוהים יותר משיעורי התמותה עקב קוקאין והרואין יחדיו (MMWR Morb Mortal Wkly Rep)

בארצות הברית, מספר מקרי התמותה עקב מינון-יתר של אופיואידים הניתנים במרשם רופא להקלה על כאבים גדול יותר ממספר המקרי התמותה עקב שימוש בהרואין וקוקאין יחדיו, כך עולה מדו”ח חדש שפורסם מטעם ה-CDC (Centers for Disease Control and Prevention).

על-פי ה-CDC, שכיחות שימוש לא-הולם בתרופות נרקוטיות עומדת על אחד מכל 20 מבוגרים בארצות הברית (12 מיליון אנשים), בעיה הנובעת ברובה ממרשם תרופות שגוי.

לפי הדו”ח, בשנת 2010 ניתנו מספיק מרשמים לטיפול במשככי כאבים בכדי לטפל בכל המבוגרים באמריקה סביב השעון, למשך חודש. למרות שמרבית הכדורים הללו ניתנו עם מרשם רופא, חלק גדול מהם שימש בסופו של דבר לשימוש לרעה.

במטרה להבין את היקף הבעיה של התמכרות ושימוש לרעה באופיואידים, ערכו אנשי ה-CDC הערכה של שיעור המקרים של מינון-יתר של אופיואידים שניתנו עם מרשם רופא, שימוש לא-רפואי, מכירות ואשפוזים. הם מצאו כי בשנת 2008, מקרים של מינון-יתר של הטיפול התרופתי הובילו ל-36,450 מקרי תמותה. מבין 20,044 מקרי התמותה עקב מינון-יתר של תרופות שניתנו במרשם רופא, אופיואידים שניתנו עם מרשם רופא היו מעורבים ב-73.8% מהמקרים (14,800) למעלה מפי שלוש בהשוואה לשיעור שתועד בשנת 1999.

מכירות אופיואידים שניתנו במרשם רופא עלו פי ארבע משנת 1999 עד 2010, והחוקרים מצאו כי כחצי מיליון פניות לחדרי מיון בשנת 2009 נבעו משימוש לרעה או שימוש שגוי במשככי כאבים שניתנו עם מרשם רופא.

יתרה מזאת, ההבדלים בשיעורי התמותה בין מדינות שונות בארצות הברית הגיעו להבדל של עד פי חמש. לדוגמא, בניו-מקסיקו שיעורי התמותה עמדו על 27 מקרים ל-100,000 אנשים, ואילו בנברסקה עמדו על 5.5 מקרי תמותה ל-100,000 אנשים.

לפי הערכות ה-CDC, שימוש לא-רפואי במשככי כאבים עם מרשם רופא אחראי לעלויות של עד 72.5 מיליארד דולרים בשנה לחברות הביטוח הרפואי.

המומחים טוענים כי אופיואידים ישמשו רק לאחר כשלון כל אפשרויות הטיפול האחרות. ניתן להקל על הכאב של חולים ללא צורך בטיפול נרקוטי, החל מגישות המבוססות על טיפול בהפרעות מצב רוח ועד מתן טיפול פיזיותרפי להקלה על כאב.

במקרים בהם נדרש טיפול בתרופות נרקוטיות, על רופאים לתת מרשם לטיפול בכמות התרופות הדרושה לפי הצורך ומשך הכאב הצפוי. לדוגמא, במקרים של כאב חד, הטיפול הסטנדרטי צריך לכלול 3 ימי טיפול באופיואידים ולא 30 ימי טיפול.

כמו כן, ישנה חשיבות רבה להדרכת המטופלים, תוך הבהרת הסיכונים הכרוכים בטיפול באופיואידים, עם הוראות למתן הטיפול, אחסון ובטיחות הטיפול.

MMWR Morb Mortal Wkly Rep. Published online November 1, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה