רמות וויטמין D נמוכות והסיכון למחלות לב ותמותה (Am J Cardiol)

במטופלים עם רמות נמוכות של וויטמין D, מתן טיפול בתוספים של הוויטמין הביא להפחתה של למעלה מ-50% בסיכון לתמותה מכל סיבה, בהשוואה למטופלים שנותרו עם חסר של ההורמון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים מאוניברסיטת קנזס את הנתונים אודות למעלה מ-10,000 נבדקים, ומצאו כי 70% מהנבדקים סבלו מחסר וויטמין D (מתחת ל-30 ננוגרם למ”ל), ואלו היו בסיכון מוגבר משמעותית למגוון מחלות לב. חסר וויטמין D הביא לעליה של כמעט כפליים בסיכון לתמותה, בעוד שתיקון החסר עם תוספים הפחית את הסיכון לתמותה ב-60%.

לאחר תקנון לעבר הרפואי, הטיפול התרופתי וגורמים אחרים, החוקרים מצאו כי באלו עם חסר וויטמין D הסיכון לסוכרת היה גבוה ביותר מכפליים, עם עליה של 40% בסיכוי ליתר לחץ דם ועליה של כ-30% בסיכון למחלות שריר הלב, בהשוואה לאלו ללא חסר וויטמין D.

באלו עם חסר וויטמין D נרשמה עליה של פי שלוש בסיכון לתמותה מכל סיבה, בהשוואה לאלו ללא חסר הוויטמין.

יתרה מזאת, כאשר החוקרים התמקדו במטופלים שנטלו תוספי וויטמין D, הסיכון לתמותה מכל סיבה היה נמוך בכ-60% בהשוואה ליתר הנבדקים, אם כי ההשפעה הבולטת ביותר תוארה באלו שסבלו מחסר וויטמין D כאשר נבדקו.

החוקרים מאמינים כי חסר וויטמין D הינו תופעה כה נפוצה מאחר והשמש אחראית לכ-90% מאספקת וויטמין D, ואילו למזון תרומה של כ-10% בלבד. ספיגה מספקת של וויטמין D מהשמש דורשת חשיפה כל-גופית של כ-20 דקות ביום בעונות החמות, ומרבית האנשים אינם מבלים כמות זמן מספקת מחוץ לביתם. במהלך חודשי החורף השמש אינה חזקה דיו בכדי להביא לייצור מספק של הוויטמין.

לאור זאת, החוקרים ממליצים לשקול בדיקת רמות וויטמין D במבוגרים, ולהקפיד על נטילת הוויטמין. לדבריהם, במידה ואדם אינו סובל מחסר וויטמין D, נטילת התוספים אינה כדור קסם שיביא להארכת תוחלת החיים. התועלת של התוספים היא באלו עם חסר וויטמין D. במידה ורמות הוויטמין נמוכות, יש להקפיד על נטילת הטיפול ולעקוב אחר רמות הוויטמין D.

Am J Cardiol, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה