ההשפעות ארוכות הטווח של ליקוי קוגניטיבי בתינוקות במשקל לידה נמוך (Neurology)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי במבוגרים צעירים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד (VLBW או Very Low Birth Weight) ניתן לזהות ליקויים קוגניטיביים, כולל ירידה בקשב ובזיכרון, בהשוואה לאלו שנולדו במשקל תקין. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת 6 בדצמבר של כתב העת Neurology.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר Helsinki Study of Very Low Birth Weight Adults, להערכת התפקוד הקוגניטיבי של 103 מבוגרים, בגילאי 21-30 שנים, שנולדו במשקל לידה של 1.5 ק”ג ומטה, וערכו השוואה אל מול 105 מבוגרים באותו טווח גילאים, עם משקל לידה של מעל 1.5 ק”ג.

בקבוצת המשתתפים בעלי משקל לידה נמוך מאוד, המדדים היו נמוכים יותר במבחנים להערכת אינטליגנציה כללית, יכולות ביטוי שפתיות , סריקה ויזואלית, מהירות פסיכומוטורית, היכולת להחליף בין מצבים מנטאליים שונים ויכולות זיכרון.

התוצאות נותרו עקביות לאחר תקנון לגורמים שונים, כולל גיל ומין, כמו גם השכלה של ההורים, היקף הראש הנוכחי והיקף הראש בלידה והערכות IQ.

לא נמצא הבדל בין הקבוצות מבחינת היכולות האקדמיות, בניגוד לממצאים קודמים שמצאו כי במבוגרים בעלי משקל לידה נמוך מאוד במבוגרים במשקל לידה נמוך מאוד.

מספר גורמים עשויים להסביר את הממצאים הנ”ל. קבוצת המבוגרים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד דיווחו כי קיבלו לעיתים קרובות יותר הדרכה נוספת, וייתכן כי זו אחת הסיבות. עדויות קודמות מבדיקות הדמיה של המוח הדגימו קשר בין לידה מוקדמת ובין הפרעות מבניות העשויות להשפיע על תפקוד המוח, כולל אבנורמליות בתלמוס ובקורפוס קאלוסום, עם ירידה בנפחי של החומר הלבן.

ייתכן כי גורמים סביבתיים מוקדמים משפיעים על המבנה והתפקוד של תאים ומבנה ותפקוד של איברים, ובאופן זה להשפיע על ההתפתחות, כולל התפקוד הקוגניטיבי.

למיטב ידיעתם, לא דווח בעבר על הקשר בין תפקודי זיכרון מרחבי במבוגרים בעלי משקל לידה נמוך מאוד. החוקרים כותבים כי לאור הממצאים, בשילוב עם מחקרים אחרים שהדגימו הפרעה בתפקוד הנוירו-קוגניטיבי בפגים, נראה כי הפלסטיות של המוח אינה מפצה באופן מלא על הסיכון לנזקים בשלב מוקדם.

Neurology. 2011;77:2052-2060

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה