מה בין המצב הבריאותי של הילדים והסיכון למחלות לב בהורים? (J Pediatr)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי כאשר ילדים סובלים מערכי כולסטרול גבוהים או לחץ דם גבוה, הוריהם מצויים בסיכון מוגבר לסוכרת ומחלות לב בעתיד. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Pediatrics.

מהמחקר שכלל 519 משפחות מאוהיו, עולה כי המשקל, ערכי כולסטרול ולחץ הדם של ילדים בגיל 12 שנים סייעו בחיזוי הסיכון להתפתחות מחלת לב, יתר לחץ דם או סוכרת, בהורים בשלושים השנים הבאות.

לדברי החוקרים, מהממצאים עולה כי ייתכן יתרון לבדיקות סקר של ילדים לזיהוי הורים בסיכון מוגבר.

המחקר כלל 852 ילדים בגילאי בית-ספר, בגיל ממוצע של 12 שנים, שעברו בדיקות כולסטרול, לחץ דם, משקל וטריגליצרידים. הם עברו הערכה חוזרת לאחר 26 שנים, וכך גם הוריהם, שהיו בגיל ממוצע של 66 שנים.

ב-47% מהמשפחות אחד ההורים עבר התקף לב או שבץ מוחי, או נזקק לרה-וסקולריזציה של העורקים הכליליים עד לתום תקופת המחקר. ב-37% מהמשפחות, אחד ההורים אובחן עם סוכרת.

בסה”כ, נרשמה עליה של פי שתיים בסיכון למחלות לב או שבץ מוחי (בגיל 60 או לפני כן) כאשר ילדם סבל מיתר לחץ דם בגיל 12 שנים.

הסיכון של ההורים למחלות לב וכלי דם בכל גיל היה גבוה יותר כאשר בילדיהם ערכי LDL או טריגליצרידים היו גבוהים יותר. וכאשר הילדים סבלו מעודף-משקל, הסיכוי להתפתחות סוכרת או יתר לחץ דם בהורים עלה פי שתיים.

עם זאת, מומחים בתחום מציינים כי אין הסכמה גורפת באשר לביצוע בדיקות סקר מרובות בילדים. מקובל לעקוב אחר המשקל ולחץ דם בילדים בריאים, אך רק לאחרונה החלו להופיע המלצות בנוגע לבדיקות כולסטרול. בנובמבר ה-NIH (National Institute of Health) פרסם הנחיות לפיהן יש למדוד את ערכי הכולסטרול בילדים בגילאי 9-11 שנים ושוב בגילאי 17-21 שנים. ה-American Academy of Pediatrics תמך גם הוא בהמלצות אלו.עם זאת, חלק מהמבקרים יצאו כנגד ההנחיות הללו וציינו כי אין עדויות ברורות לפיהן יש תועלת לבדיקות כולסטרול בילדים בטווח הארוך.

J Pediatr 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה