בחולים עם סרטן הערמונית סיכון מוגבר לתמותה מסיבות שאינן קשורות למחלה הממארת (BJU Int)

ממחקר חדש עולה כי בחלק מהגברים עם סרטן ערמונית קיים סיכון מוגבר לתמותה מסיבות שאינן קשורות למחלה הממארת. החוקרים מצאו כי בקרב גברים שאובחנו בעקבות תסמיני סרטן הערמונית, ולא בעקבות בדיקות סקר, נרשם סיכון מוגבר לתמותה מבעיות לב וממאירויות אחרות.

מומחים בתחום מדגישים כי מדובר במחקר להערכת קשר, ואינו מספק עדות לקשר סיבה-תוצאה. אחת האפשרויות שמעלים החוקרים הינה כי טיפול הורמונאלי עשוי לעיתים להגדיל את הסיכון לתמותה עקב מחלות לב.

הממצאים מבוססים על תת-קבוצה של גברים בגילאי 55-74 שנים, שלקחו חלק במחקר קליני אירופאי בנושא בדיקות סקר לסרטן ערמונית. הגברים חולקו באקראי להשלמת בדיקות סקר תקופתיות לסרטן ערמונית או לקחת חלק בקבוצת ביקורת שקיבלה טיפול שגרתי.

החוקרים עקבו אחר שיעורי התמותה בקרב 372 גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית בעקבות בדיקות סקר, והשוו אותם אל מול שיעורי התמותה של 1,488 גברים שעברו בדיקות סקר שהעלו תוצאות שליליות. מהתוצאות עלה כי גברים שאובחנו כחולים בסרטן ערמונית בעקבות בדיקות סקר, לא היו בסיכון מוגבר לתמותה בהשוואה לגברים ללא סרטן ערמונית.

החוקרים עקבו גם אחר 221 גברים בקבוצת הביקורת, שאובחנו עם סרטן ערמונית לאחר הופעת תסמינים של המחלה. הם השוו בין גברים אלו ובין 884 גברים בקבוצת הביקורת, שלא אובחנו כחולי סרטן.

בהשוואה זו, בגברים עם סרטן ערמונית נרשם סיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, או ממאירויות אחרות, במהלך שש השנים הבאות. מעט פחות מ-21% מתו עקב מחלות ממאירות, שאינן סרטן ערמונית, זאת בהשוואה ל-7% מהגברים שלא אובחנו עם סרטן ערמונית. 5% מהגברים עם סרטן ערמונית מתו עקב מחלות לב או שבץ מוחי, זאת בהשוואה למעט פחות מ-3% מהגברים האחרים.

מספר מחקרים קשרו בין טיפול הורמונאלי כנגד סרטן ערמונית ובין עליה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים. במחקר הנוכחי, 27% מהגברים שאובחנו עם סרטן ערמונית בעקבות תסמיני המחלה קיבלו בסופו של דבר טיפול הורמונאלי. לכן, ייתכן כי טיפול הורמונאלי מסייע בהבנת הבסיס לסיכון המוגבר לתמותה עקב בעיות קרדיווסקולאריות.

באשר לסיכון המוגבר לתמותה עקב מחלות ממאירות אחרות, החוקרים משערים כי בגברים עם סרטן ערמונית אגרסיבי יותר קיימת נטייה גנטית גם לממאירויות אחרות. לחילופין, ייתכן כי מאחר שגברים אלו לקחו חלק במחקר רפואי, הם עברו בדיקות סקר בשכיחות גבוהה יותר למחלות ממאירות אחות.

BJU Int 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה