חמצן ביתי מפחית את שיעור האשפוזים עקב ברונכיוליטיס (Pediatrics)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics כותבים מומחים כי ניתן לטפל בבטחה בתינוקות הפונים לחדר מיון בשל ברונכיוליטיס ללא-סיבוכים באמצעות חמצן ביתי. מהמחקר עולה כי חמצן ביתי הינו אמצעי בטוח ויעיל להפחתת האשפוזים בבתי חולים בקבוצת חולים נבחרת.

לדברי החוקרים, ברונכיוליטיס בילדים קטנים אחראי ללמעלה מ-150,000 אשפוזים בכל שנה בארצות הברית.

במטרה להפחית את שיעור האשפוזים, במוסד הרפואי שלהם אימצו פרוטוקול טיפול בחמצן ביתי לילדים בגילאי חודש עד 18 חודשים עם היפוקסיה, שהוגדרה כריוויון חמצן באוויר חדר של מתחת ל-88% וברונכיוליטיס ללא-סיבוכים, כלומר זיהום בדרכי הנשימה התחתונות עם צפצופים ו/או חרחורים, בילד שהיה בריא קודם לכן ונראה טובה, וללא עדות למחלת לב-ריאות ברקע.

במטרה להעריך את תוצאות השימוש בפרוטוקול, החוקרים ערכו סקירה של הרשומות הרפואיות אודות קרוב ל-4,200 מקרים של ברונכיוליטיס שהופנו לחדרי המיון לטיפול בילדים. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 7.6 חודשים. מבין אלו, 28% אושפזו לבתי החולים, 15% שוחררו עם טיפול ביתי בחמצן בריכוז ממוצע של 0.39 ליטרים לדקה ו-57% שוחררו ללא טיפול בחמצן.

שיעור האשפוזים החוזרים, לרוב עקב עליה בדרישה לחמצן או עליה במאמץ הנשימתי, עמד על 6% בקבוצת המטופלים בחמצן ביתי, ועל 4% באלו ששוחררו ללא צורך בתוספת חמצן. בקרב אלו ששוחררו תחילה תחת טיפול בחמצן, לא נרשמו אשפוזים ליחידות טיפול נמרץ ולא נדרש שימוש במכשירי CPAP, BiPAP או אינטובציה.

החוקרים מציינים כי שיעור האשפוזים ההיסטורי שלהם עקב ברונכיוליטיס עמד על 40%, ושיעור זה צנח ל-31% עם יישום פרוטוקול הטיפול בחמצן ביתי. הם גם מציינים כי המחקר נערך בגובה של 1,600 מטרים והם ממליצים לבחון את הנושא בתנאים מבוקרים-היטב בגובה פני הים.

Pediatrics 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה