סיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים ושבץ מוחי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (BMJ)

חוקרים מדנמרק מדווחים בעקבות תוצאות מחקר חדש כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית חלה עליה של 40% בסיכון לפרפור פרוזדורים ועליה של 30% בסיכון לשבץ מוחי, בהשוואה לאלו שאינם סובלים ממחלת המפרקים הכרונית. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת British Medical Journal.

החוקרים התבססו על מספר מאגרים ארציים לאיסוף מידע אודות אבחנות רפואיות וטיפולים תרופתיים לכל התושבים בדנמרק. מתוך אוכלוסיה כוללת של 4.3 מיליון אנשים, כ-18,000 אובחנו עם דלקת מפרקים שגרונית, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים (כ-70%), וגיל ממוצע בעת הופעת המחלה של 59.2 שנים.

במהלך תקופה של 13 שנים, כ-165,000 חולים, כולל 718 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, אובחנו עם שבץ מוחי וכ-156,000 חולים, כולל 774 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, אובחנו עם פרפור פרוזדורים.

שיעור אירועי פרפור פרוזדורים המתוקן לגיל ומין עמד על 8.2 ל-1000 שנות-אדם בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ועל 6.0 ל-1000 שנות-אדם באוכלוסיה הכללית, כלומר, היארעות פרפור פרוזדורים הייתה גבוהה ב-40% בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. נשים היו בסיכון יחסי מעט גבוה יותר מגברים. הסיכון האבסולוטי המיוחס לדלקת מפרקים שגרונית נע בין 25% בחולים המבוגרים ל-70% בחולים הצעירים יותר. משמעות התוצאות היא כי צפוי מקרה אחד של פרפור פרוזדורים עבור כל 12 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, המצויים במעקב במשך עשר שנים לאחר האבחנה.

באשר לשבץ מוחי, השיעור עמד על 7.6 ל-1000 שנות-אדם בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ו-5.7 ל-1000 שנות אדם באוכלוסיה הכללית, עם עליה כוללת של 30% בסיכון. שוב, הסיכון היחסי היה הגבוה ביותר בקבוצות הגיל הצעירות, אך ההבדל האבסולוטי בשיעורי ההיארעות עלה עם הגיל.

החוקרים טוענים כי ממצאי המחקר רומזים לכך שאכן מחלת המפרקים עשויה להביא לעליה בסיכון לפרפור פרוזדורים. הממצאים גם מאשרים את החשיבות של תהליכים דלקתיים בהתפתחות פרפור פרוזדורים ולכן ייתכן ויש מקום לטיפול נוגד-דלקת להקלה לא רק על מחלת המפרקים אלא גם להפחתת הצורך בתרופות בעלות סיבוכים קרדיווסקולאריים.

עם זאת, החוקרים מציינים כי המספר האבסולוטי של חולים עם דלקת מפרקים שפיתחו פרפור פרוזדורים במחקר היה נמוך מאוד בקרב אלו שהיו מתחת לגיל 50.

לאור הממצאים, החוקרים ממליצים לכלול בבדיקה השנתית השגרתית של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית גם בדיקות סקר לפרפור פרוזדורים. הם מציינים כי היו דיווחים סותרים בנוגע לסיכון לשבץ מוחי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, וכי למרות שמחקרים קודמים הוכיחו כי חולים אלו בסיכון מוגבר לאוטם לבבי, זהו המחקר הראשון להערכת הסיכון לפרפור פרוזדורים.

BMJ. Published online March 8, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה