שינויים רבים בהנחיות NCCN לטיפול בסרטן ריאה מסוג NSCLC (מתוך הכנס השנתי ה-17 מטעם ה-NCCN)

בהנחיות בנוגע לטיפול בחולים עם סרטן ריאה מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer) מטעם ה-NCCN (National Comprehensive Cancer Network) חלו שינויים רבים, כולל תמיכה בביצוע VATS (Video-Assisted Thoracic Surgery), הנחיות בנוגע לטיפול בתרופה הפומית החדשה, Crizotinib, ועדכון סיווג של אדנוקרצינומות. בכנס השנתי ה-17 מטעם ה-NCCN נערך דיון בנוגע לשינויים אלו ואחרים.

במחלה בשלב 1A, כחלק מההערכה לפני הטיפול, ההנחיות קובעות עתה כי ייתכן ויהיה עדיף לדגום קשריות לימפה מדיאסטינאליות עם אולטרה-סאונד אנדוסקופי דרך הוושט או אולטרה-סאונד אנדו-ברונכיאלי לפני התחלת טיפול, ולשמור את אפשרות מדיאסטינוסקופיה ודיסקציה של קשריות לימפה מדיאסטינאליות עד לכריתה ניתוחית מתוכננת.

מדיאסטינוסקופיה היא כלי חיוני, כאשר ב-25% מהחולים עם מחלה בשלב 1 חלה טעות בקביעת שלב המחלה ללא שימוש במדיאסטינוסקופיה. המומחים תמכו בפרוצדורת VATS, שאינה רק גישה ניתוחית סבירה אלא גם נחשבת לטובה יותר, כאשר בשנת 2007, כשליש מכלל ניתוחי סרטן ריאות נעשו בגישת תורקוסקופיה זעיר-פולשנית עליה של 300% משנת 2002.

היתרונות של כריתת אונה בגישה תורקוסקופית כוללות הפחתת כאב לאחר-ניתוח, חזרה מהירה יותר לפעילות מלאה, שימור התפקוד הריאתי ועלויות נמוכות יותר. אך היתרון המשמעותי ביותר, שהוכח בספרות הרפואית, נוגע להיענות טובה יותר לטיפול אדג’וונטי, הפחתת שיעור הסיבוכים ועדיפות בחולים בסיכון-גבוה. לדברי המציגים בכנס, כעת, כריתת אונה בגישה תורקוסקופית צריכה לשמש כטיפול הסטנדרטי בחולים עם מחלה בשלב מוקדם.

עם זאת, הנחיות ה-NCCN הן פחות אמפטיות. באחת הפסקאות במסמך נקבע כי במרכזים עם נפח-גדול וניסיון רב ב-VATS, כריתת אונה באמצעות VATS בחולים נבחרים הביאה לשיפור התוצאות המוקדמות (כאב, משך אשפוז, חזרה לתפקוד), ללא פגיעה בתוצאות הנוגעות למחלה הממארת.

בנושא אחר, Adenocarcinoma In Situ הינה סיווג חדש בתוך אדנוקרצינומה, תת-סוג היסטולוגי של NSCLC. המונח נוגע לקשריות קטנות מ-3 סנטימטרים, עם גידול שומני. להערכת המציגים, מדובר ככל הנראה באחד השינויים החשובים ביותר בנושא הפתולוגיה בהנחיות ה-NCCN.

באשר לבדיקות של ALK (Anaplastic Lymphoma Kinase), הנדרשות לקביעת התאמה לטיפול בתרופה החדשה, Crizotinib, כעת יש בדיקה אבחנתית חדשה, המבוססת על FISH (Fluorescence In Situ Hybridization) ומשמשת כבדיקת הטובה ביותר. Crizotinib אושרה באוגוסט 2011 ע”י מנהל התרופות והמזון האמריקאי לטיפול בחולים עם NSCLC בשלב-מאוחר.

מתוך הכנס השנתי ה-17 מטעם ה-NCCN

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה