האם רעד של העין הינו סמן מוקדם למחלת פרקינסון? (Arch Neurol.)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Neurology עולה כי רעד של העין עשוי לשמש כסמן מוקדם לאבחנה של מחלת פרקינסון. באמצעות טכנולוגיה מדויקת לבדיקת העיניים, החוקרים זיהו אי-יציבות בקיבוע העיניים בכל החולים עם מחלת פרקינסון ובחלק קטן מאוד מהחולים ללא המחלה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את תנועת העיניים בחולים עם מחלת פרקינסון, עם שליטה בשרירי העיניים בזמן קיבוע ועם תנועה. לשם כך, הם ערכו מחקר מקרה-ביקורת שכלל 112 חולים עם מחלת פרקינסון, כולל 18 חולים עם מחלה חדשה ולא-מטופלת, ו-60 ביקורות תואמות בגיל.

החוקרים נעזרו בטכנולוגיה מדויקת למעקב אחר תנועת העיניים, במטרה להעריך את מדדי פעילות שרירי העיניים. הם השוו את תפקוד שרירי העיניים בין שתי הקבוצות בזמן קיבוע מבט ועם מעקב אחר מטרה נעה על מסך מחשב.

בכל החולים עם מחלת פרקינסון ובשניים מבין 60 הנבדקים בקבוצת הביקורת תועדה אי-יציבות בקיבוע העיניים (Oscillatory Fixation Instability או רעד עיני), עם תדירות ממוצעת של 5.7 Hz . מדדי תנועות עיניים סקדיות והופעת קפיצות של העיניים (Square Wave Jerks), לא היו שונים משמעותית בין חולים עם מחלת פרקינסון ובין נבדקים בקבוצת הביקורת. לא זוהתה קורלציה בין מדדי אי היציבות בקיבוע העיניים ובין משך המחלה, מדדים להערכת המחלה או מינון הטיפול. לא תוארו הבדלים במדדי שרירי העיניים בין חולים עם מחלת פרקינסון שקיבלו טיפול תרופתי ואלו שלא טופלו כנגד המחלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בכל החולים עם מחלת פרקינסון זוהתה עדות לרעד עיני ממושך, שמנע יציבות בזמן קיבוע העיניים. לאור הנתונים, ייתכן כי בדיקות מדויקות של שרירי העיניים ישמשו כסמן מוקדם לאבחנה של מחלת פרקינסון.

Arch Neurol. Published online April 9, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה