הערכת מאזן עלות-תועלת של בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Geriatric Society)

מניתוח נתוני עלות-תועלת של בדיקות סקר לסרטן מעי גס עולה כי נדרשות בדיקות סקר במהלך 10.4 שנים בכדי למנוע מקרה תמותה אחד ל-1,000 נבדקים. ממצאי המחקר החדש הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Geriatric Society.

הממצאים תומכים בגישת סקירה המבוססת על קולנוסקופיה בנבדקים עם תוחלת חיים צפויה של לפחות עשר שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תוכניות סקירה חייבות להתייחס למאזן בין התועלת בהצלת חיים ובין סיבוכים נדירים אך חמורים עם בדיקות קולנוסקופיה, הכוללים דימום חמור והתנקבות של המעי. סיבוכים חמורים אלו מופיעים בשכיחות של 2-3 מקרים ל-1,000 פרוצדורות.

אעפ”י שמחקרים גדולים קודמים הוכיחו כי בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום אכן מצילות חיים, לא ידוע בדיוק מתי מופיעה התועלת, בעיקר בקשישים עם מחלות רקע רבות, הצפויות להוות גורם חשוב יותר למותם. כעת הם ערכו מטה-אנליזה של מחקרים אקראיים ומבוקרים שכללו משתתפים בגילאי 50 ומעלה.

המחקרים סווגו ככאלו באיכות גבוהה והסקירה כללה ארבעה מחקרים מבוססי-אוכלוסיה להערכת בדיקות דם סמוי בצואה עם סך כולל של כ-327,000 משתתפים.

מניעת מקרה תמותה אחד עקב סרטן מעי גס ורקטום עם סקירה של 5,000 נבדקים דרשה הקפדה על ביצוע בדיקות הסקירה במהלך 4.9 שנים, עם ירידה אבסולוטית בסיכון של 0.0002. מניעת מקרה תמותה אחד ל-1,000 נבדקים דרשה 10.4 שנות סקירה; למניעת שני מקרי תמותה ל-1,000 נבדקים נדרשו 14.6 שנים של בדיקות סקר.

אעפ”י שהמחקר התמקד בבדיקות דם סמוי בצואה, הגישה הסטנדרטית באלו שנמצאים חיוביים בבדיקה זו הינה הפניה לבדיקת קולנוסקופיה. מאחר שסיבוכים חמורים מופיעים ב-2-3 בדיקות מכל 1,000 נבדקים, החוקרים מאמינים כי מניעת מקרה תמותה אחד של סרטן מעי גס ורקטום ל-1,000 נבדקים הינה יעד הולם. מאחר שנדרשות 10.4 שנות סקירה להשגת תועלת זו, הם מציעים לכוון את בדיקות הסקירה לנבדקים עם תוחלת חיים צפויה של לפחות עשר שנים.

החוקרים מאמינים כי ממצאים אלו עשויים לסייע בהכוונה יעילה יותר של בדיקות הסקר לסרטן מעי גס ורקטום לחולים הצפויים לתועלת הרבה ביותר מהבדיקות הללו.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Geriatric Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה