הזרקת סטרואידים בהכוונת אולטרה-סאונד לטיפול בדורבן העקב (BMJ)

ממחקר חדש שפורסם ב-BMJ עולה כי הזרקה חד-פעמית של Dexamethasone, בהנחיית אולטרה-סאונד, הינה אפשרות בטוחה ויעילה לטיפול בחולים עם דורבן העקב (Plantar Fasciiitis). הטיפול מביא להקלה רבה בכאב ומקל על הנפיחות למשך עד שלושה חודשים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התועלת של זריקת סטרואידים בהנחיית אולטרה-סאונד לטיפול בדורבן העקב. הם ערכו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו באוסטרליה. מדגם המחקר כלל 82 חולים עם אבחנה קלינית והדמייתית של דורבן העקב, ללא קשר לתהליך דלקתי סיסטמי.

המשתתפים חולקו באקראי לזריקת סטרואידים בהנחיית אולטרה-סאונד, עם מתן Dexamethasone במינון 4 מ”ג או פלסבו. לפני הזריקה, ניתנה זריקת לידוקאין 2% לחסם עצב הטיביה האחורי, בהנחיית אולטרה-סאונד. התוצאים העיקריים היו כאב, כפי שנקבע לפי שאלון ודורג בין 0-100, ועובי הפציה הפלנטרית, כפי שנקבע לפי בדיקת אולטרה-סאונד לאחר 4, 8 ו-12 שבועות.

מהתוצאות עולה כי ההקלה בכאב לאחר ארבעה שבועות הייתה גבוהה יותר ב-10.9 נקודות עם טיפול בסטרואידים (p=0.03). ההבדלים במדדי הכאב לא היו מובהקים סטטיסטית לאחר 8 ו-12 שבועות. עובי שכבת הפציה שנמדד לאחר ארבעה שבועות הצביע על עדיפות לקבוצת המטופלים בסטרואידים, עם הבדל של 0.35 מילימטרים (p=0.03). לאחר 8 ו-12 שבועות, ההבדל בין הקבוצות בעובי שכבת הפציה נטה גם הוא לטובת קבוצת ההתערבות, עם הבדל של 0.39 מילימטרים ו-0.43 מילימטרים, בהתאמה. מספר החולים הנדרש לטיפול בסטרואידים להצלחה אחת מבחינת הכאב עמד על 2.93. לא תועדו תופעות לוואי בעקבות טיפול זה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הזרקה חד-פעמית של סטרואידים, בהכוונת בדיקת אולטרה-סאונד, הינה גישה בטוחה ויעילה לטיפול בדורבן העקב, עם הפחתת הכאב לאחר ארבעה שבועות והקלה על הנפיחות למשך עד שלושה חודשים. עם זאת, רופאים המציעים טיפול זה צריכים לזכור כי ההקלה בכאב אינה נותרת מעבר לארבעה שבועות.

BMJ

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה