הערכת טיפול בסימביקורט להקלה על התלקחות אסתמה (Int J Emerg Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Emergency Medicine עולה כי אין הבדל מובהק בין תוצאות הטיפול בסימביקורט ובין Salbutamol באמצעות נבולייזר בחולים עם התקף אסתמה בדרגה קלה עד בינונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי באופן מסורתי, הטיפול באמצעות נבולייזר בתכשירי SABA (Short-Acting Beta2-Agonist), דוגמת Salbutamol, משמשים להקלה על התלקחויות חדות של אסתמה. עם זאת, השימוש בנבולייזר פחות מומלץ כיום ברחבי העולם. מחקרים קודמים מצאו כי שילוב Budesonide/Formoterol (סימביקורט) יעיל כטיפול אחזקה והקלה בחולי אסתמה.

כעת ערכו החוקרים מחקר אקראי, פתוח, בתקופה שבין מרץ עד אוגוסט 2011, במטרה להעריך את ההשפעות מרחיבות הסמפונות של סימביקורט, בהשוואה לטיפול ב-Salbutamol באמצעות נבולייזר, בחולים עם התלקחות אסתמה חדה, בדרגה קלה עד בינונית, במסגרת רפואה דחופה. המדדים הראשוניים כללו ריוויון חמצן, PEFR (Peak Expiratory Flow Rate) וקצב נשימה. במהלך ההערכות הקליניות החוזרות, נלקחו מדדים סובייקטיביים ובוצעו הערכות חוזרות של המדדים האמורים.

מבין 32 החולים שנכללו במחקר, 17 חולים (53%) חולקו באקראי לטיפול ב-Salbutamol באמצעות נבולייזר ו-15 (47%) חולקו לטיפול בסימביקורט. בשתי קבוצות הטיפול הודגם שיפור מובהק סטטיסטית בריוויון החמצן בדם, עם שיפור מדדי PEFR וקצב הנשימה. מהשוואת תוצאות הטיפול בסימביקורט אל מול הטיפול ב-Salbutamol, עלה כי השיפור בריוויון החמצן בדם עמד בממוצע על 1% בשתי קבוצות הטיפול (p=0.464). השיפור במדדי PEFR עמדו על 78.67 ליטר לדקה, לעומת 89.41 ליטר לדקה, בהתאמה (P=0.507) וקצב הנשימה השתפר ב-2 נשימות לדקה, בכל קבוצה.

באשר לנתונים הסובייקטיביים, כל החולים דיווחו על שיפור במדד VAS (Visual Analog Scale), עם שיפור ממוצע של 2.45 ס”מ לעומת 2.20 ס”מ, בהתאמה (P=0.765). כל החולים בשתי הקבוצות דיווחו על תחושה מעט טובה יותר או טובה בהרבה, כאשר אף אחד לא דיווח על העדר שינוי או החמרה בתחושה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי אין הבדל מובהק סטטיסטית בין תוצאות הטיפול בסימביקורט ובין Salbutamol להקלה על תסמיני אסתמה במהלך 15 הדקות הראשונות לאחר ההתערבות.

Int J Emerg Med. 2012 Apr 13;5:16

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה