ההשפעה של וויטמין D על התפקוד הריאתי בחולים מעשנים (Am J Respir Crit Care Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Respiratory and Critical Care Medicine עולה כי הקפדה על רמות מספקות של וויטמין D עשויה לספק הגנה על הריאות ולהאט את התקדמות הידרדרות התפקוד הריאתי בקשישים מעשנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לוויטמין D השפעה אימונו-מודולטורית ונוגדת-דלקת וחסר וויטמין D נקשר בעבר עם התפתחות מחלות דלקתיות וממאירות. מחקרים אפידמיולוגים קודמים הדגימו קשר בין רמות וויטמין D ובין התפקוד הריאתי. כעת החוקרים בחנו אחר אינטראקציה בין חסר וויטמין D ובין עישון בהקשר של התפקוד הריאתי במהלך עשרים שנים.

נתוני המחקר מבוססים על מדגם שכלל 2280 גברים לבנים ובריאים, שהתנדבו למחקר בשנת 1963. הגברים היו בגילאי 21-80 שנים ולא סבלו ממחלות כרוניות בתחילת המחקר. הם נבחנו כל 3-5 שנים, עם בדיקה גופנית קפדנית ושאלונים. 626 המשתתפים שעברו בדיקות דם לפחות שלוש פעמים בין השנים 1984-2003, עם נתונים זמינים מבדיקות תפקודי נשימה באותן נקודות זמן, נכללו במחקר הנוכחי.

במדגם כולו, לא הודגמה השפעה משמעותית לחסר וויטמין D על התפקוד הריאתי או הידרדרות התפקוד הריאתי. עם זאת, שמירה על רמות מספקות של הוויטמין סיפקה הגנה חלקית מפני ההשפעות המזיקות של עישון על התפקוד הריאתי.

החוקרים מצאו כי במעשנים בהווה עם חסר וויטמין D התפקוד הריאתי היה ירוד יותר (מדדי FEV1, FVC ויחס FEV1/FVC, p<=0.0002), בהשוואה למעשנים בהווה עם רמות מספקות של הוויטמין. חסר וויטמין D הוגדר בנוכחות רמות נמוכות מ-20 ננוגרם למ”ל.

במודלים לונגיטודינאליים, שכללו אינטראקציה עם הזמן, זוהו אינטראקציות משמעותיות בין חסר וויטמין D ובין מספר שנות חפיסה, בהקשר של ההידרדרות במדדי FEV1 (p=0.02) וקשר כמעט מובהק עם הידרדרות FVC ועם הידרדרות FEV1 ו-FEV1/FVC עם עישון. לעומת זאת, בקרב מעשנים עם חסר וויטמין D נרשמה הידרדרות בולטת יותר בתפקוד הריאתי, בהשוואה לאלו ללא חסר של הוויטמין.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים ארוכי טווח להערכת ההשפעות של תוספי וויטמין D בחולים אלו.

Am J Respir Crit Care Med. Published online July 20, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה