מדיטציה טרנסצנדנטלית יעילה במניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם (Circ Cardiovasc Qual Outcomes)

תכנית מדיטציה טרנסצנדנטלית הכוללת תרגילי מדיטציה בת 20 דקות ביממה מפחיתה משמעותית את הסיכון לתמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי, או אירועים מוחיים בחולים אפריקאים-אמריקאים עם מחלת לב כלילית. התערבות גוף-נפש מביאה גם להפחתה משמעותית בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית, רה-וסקולריזציה ואשפוזים מסיבות קרדיווסקולאריות, בהשוואה לחולים שקיבלו הדרכה בנושא בריאות הלב וכלי דם.

החוקרים גם מדווחים על ירידה של 5 מ”מ כספית בלחץ הדם, כמו גם ירידה בגורמי סיכון פסיכוסוציאליים, דוגמת כעס, באלו שעסקו בתרגילי מדיטציה.

הירידה בלחץ הדם הסיסטולי עשויה להוות מנגנון פיזיולוגי להפחתת אירועים קליניים במחקר זה, מאחר שהיקף הירידה באירועים קרדיווסקולאריים עמד על 15%. השיפור בביטויי כעס ושליטה בכעס עשוי גם לתרום לשיפור ההישרדות, מאחר שכעס היה קשור באירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת לב כלילית.

המחקר כלל 201 גברים ונשים ממוצא אפריקאי-אמריקאי, עם עדות אנגיוגרפית להיצרות (50% ומעלה) בלפחות עורק כלילי אחד. החולים חולקו באקראי למדיטציה טרנסצנדנטלית או לקבלת הדרכה שתאמה להם במונחים של זמן הדרכה וקשב, תמיכה חברתית וגורמים לא-ספציפיים אחרים. משתתפים בקבוצת הביקורת התבקשו להקדיש 20 דקות ביום לתרגילי התנהגות בריאה ללב, דוגמת פעילות גופנית, הכנת ארוחה בריאה או הרפיה. אלו שחולקו לקבוצת מדיטציה למדו את טכניקת Vedic ע”י מדריך מיומן במשך שש פגישות פרטניות וקבוצתיות בנות 1.5-2 שעות. תרגילים נוספים נערכו כל שבוע במהלך החודש הראשון ופעם בחודש במפגשים במהלך המחקר.

לאחר למעלה מחמש שנות מעקב תועדו בקבוצת המדיטציה 20 אירועי תוצא סיום עיקרי, שהוגדרו כתמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי, או אירועים מוחיים. לעומת זאת, בקבוצת הביקורת תועדו 32 אירועים דומים. בהשוואה לקבוצת ההדרכה, מדובר בירידה משמעותית של 48% בסיכון לתמותה מכל-סיבה, אוטמים לבביים או אירועים מוחיים עם מדיטציה. באשר לתוצא הסיום המשני, שהוגדר כתמותה קרדיווסקולארית, רה-וסקולריזציה ואשפוזים מסיבות קרדיווסקולאריות, תועדו 44 אירועים בקבוצת המדיטציה ו-54 מקרים בקבוצת הביקורת (ירידה משמעותית של 24% בסיכון לתוצא הסיום המשני בהשוואה לאלו שהקפידו על מדיטציה).

החוקרים מציינים כי הממצאים בנוגע לתמותה אושרו בניתוח בלתי-תלוי של מומחים חיצוניים.

באשר למנגנון האפשרי האחראי לתועלת הקרדיווסקולארית, החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים הוכיחו כי חלו שינויים פיזיולוגיים עם מדיטציה טרנסצנדנטלית. מעבר לירידה של 5 מ”מ כספית בלחץ הדם, שדווחה גם במחקרים קודמים, מחקר קודם הוכיח כי מדיטציה טרנסצנדנטלית מפחיתה את הטונוס הסימפטטי והפעלה של ציר היפותלמוס-היפופיזה-אדרנל, כמו גם עמידות לאינסולין,מסת חדר שמאל, איסכמיה של שריר הלב וטרשת עורקי התרדמה.

Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה