פגיעה באיכות החיים עם טיפולי WBRT כנגד גרורות מוחיות (J Clin Oncol)

בחולים עם מספר מצומצם של גרורות מוחיות של גידולים סולידיים לאחר טיפול מקומי, לטיפולי WBRT (Whole Brain Radiotherapy) עשויה להיות השלכות שליליות, לפחות באופן זמני, על היבטים מסוימים של איכות החיים הבריאותית, כולל תפקוד גופני וקוגניטיבי.

הממצאים מבוססים על תוצאות מחקר בשלב III שכלל 359 חולים עם 1-3 גרורות מוחיות עקב גידולים סולידיים יציבים. החוקרים בחנו את טיפולי WBRT בהשוואה למעקב באמצעות בדיקות MRI. איכות החיים הבריאותית הוגדרה כתוצא סיום משני של המחקר. שמירה על איכות החיים הבריאותית שימשה כיעד עיקרי מאחר ומרבית החולים עם גרורות מוחיות עדיין אינם ניתנים לריפוי והטיפולים מכוונים להקלה על התסמינים.

החוקרים זיהו שיפור מתון בשיעורי ההישרדות ללא-התקדמות עם טיפול WBRT, בהשוואה למעקב בלבד, אך הבדל זה לא תורגם ליתרון מבחינת איכות החיים הבריאותית. לפיכך, בחירת מעקב עם בדיקות MRI, במקום טיפול קרינתי אדג’וונטי, אינו פוגע באיכות החיים הבריאותית.

לדבריהם, הממצא הברור העולה ממחקרים קודמים הינו כי טיפולי WBRT אינם חפים מכל נזק ועד לפרסום מחקרים נוספים בנושא, אין אפשרות להמליץ על טיפול אדג’וונטי שגרתי ב-WBRT כנגד גרורות מוחיות א-תסמיניות.

החוקרים מדווחים כי בקבוצת המעקב דווח על תוצאות טובות יותר במהלך 12 החודשים הראשונים למעקב בחמישה מבין שישה מדדים עיקריים של איכות החיים הבריאותית. באופן ספציפי, זוהו הבדלים משמעותיים ובעלי חשיבות קלינית במצב הבריאות הכללי (10 נקודות ומעלה) לטובת מעקב לאחר תשעה חודשים, בתפקוד הגופני לאחר שמונה שבועות (10.7 נקודות) ובתפקוד הקוגניטיבי לאחר 12 חודשים (10.7 נקודות).

חולים לאחר טיפולי WBRT דיווחו על החמרה בעייפות לאחר שמונה שבועות (הבדל של 11.9 נקודות), כמו גם תופעות לוואי שכללו נשירת שיער, אובדן תאבון, עצירות, בחילות/הקאות, ישנוניות והשפעה על התפקוד החברתי.

J Clin Oncol. Published online December 3, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה