ההשפעה של טיפול בתרופות ממשפחת PPI על צפיפות המינראלים של העצם (Am J Gastroenterol)

מחקרים קודמים מצאו כי תרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor ) מהוות גורם סיכון לשברי ירך וחוליות, זאת למרות שאין עדויות רבות התומכות בקשר בין טיפול ב-PPI ובין אוסטיאופורוזיס. כעת מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במטופלים בתרופות ממשפחת PPI מדדי צפיפות המינראלים של העצם היו נמוכים יותר בהשוואה לנבדקים שלא נטלו תרופות אלו.

עם זאת, החוקרים לא זיהו קשר משמעותי בין טיפול בתרופות אלו במשך עשר שנים ובין האצת אובדן צפיפות המינראלים של העצם.

המחקר מבוסס על נתוני Canadian Multicentre Osteoporosis Study, מדגם מבוסס-אוכלוסיה של קנדים שעברו בדיקות צפיפות עצם בצוואר הירך, בכלל הירך ובעמוד השדרה המותני (L1-L4) בתחילת המחקר, ושוב לאחר 5 ו-10 שנים. המשתתפים דיווחו גם על הטיפול התרופתי וחשיפה לגורמי סיכון לאוסטיאופורוזיס ושברים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין חשיפה ל-PPI ובין צפיפות המינראלים של העצם בתחילת המחקר והשינוי במדדי צפיפות העצם לאחר חמש שנים ועשר שנים.

הסקירה כללה 8,340 משתתפים, מתוכם 4,512 (55%) עברו בדיקות צפיפות מינראלים של העצם לאחר עשר שנים. לאחר תקנון לערפלנים שונים, זוהה קשר בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI ובין צפיפות עצם נמוכה משמעותית בצוואר הירך ובכלל הירך. לא זוהה קשר בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI ובין האצה משמעותית של אובדן צפיפות העצם באתרים שנבחנו לאחר חמש ועשר שנות מעקב.

לאור חוסר העקביות של הממצאים והקשר בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI ובין צפיפות המינראלים של העצם, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Am J Gastroenterol. 2012;7(9):1361-1369

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה