השימוש בחסמי בטא במהלך טיפולי הקרנות עשוי לתרום למניעה של הווצרות גרורות בחולי NSCLC (מתוך Annal of Oncology)

חולים עם nonsmall-cell lung cancer (NSCLC) שעברו הקרנות (רדיותרפיה) ונטלו במקביל חסמי בטא (בטא בלוקרס) לטיפול במצב בריאותי כמו לחץ דם או מחלת לב ממנו סבלו, הראו השרדות טובה בהרבה מאשר מטופלים שלא נטלו תרופות אלה; מטופלים שנטלו בטא בלוקרס הראו שיפור של 22 אחוזים בהשרדות הכללית הממוצעת (23.7 חודשים מול 18.6 חודשי השרדות במטופלים שלא נטלו חסמי בטא). שיפור נראה גם בהשרדות ללא חזרה של המחלה או במקרים של הופעת גרורות רחוקות , כך לפי מחקר שפורסם ב- Annals of Oncology.  עם זאת, לא נמצא שיפור במצב הגידול בריאות (איזור הגידול המקורי), ולכן החוקרים מניחים כי לחסמי הבטא השפעה על גרורות הגידול ולא על הגידול הראשוני.


המידע במחקר נאסף מ-722 מטופלים עם NSCLC שקיבלו הקרנות בין השנים 1998-2010, חמש פעמים בשבוע במינון של כ-60- 87.4 Gy. רובם הגדול של המטופלים קיבלו גם כימותרפיה. 155 מטופלים שהשתתפו במחקר העוקבה לקחו במקביל חסמי בטא. רובם סבלו מלחץ דם גבוה, וחלקם ממחלות לב. 85% מהם קיבלו metoprolol ו- atenolol. רב החולים סבלו מ-NSCLC  שלב 3. למרות שהמטופלים שלקחו חסמי בטא היו בדרך כלל מבוגרים יותר ובמצב בריאותי טוב פחות, גם לאחר שקלול הנתונים ועדכון הערפלנים נמצא כי נטילת חסמי הבטא נקשרה לשיפור בהשרדות.

החוקרים מציעים כי המכניזם של התפתחות גרורות קשור למצבי עקה כרוניים ולחשיפה ארוכה לאדרנלין או נוראפינפרין. הם כותבים כי לנוראפינפרין תפקיד בעידוד ההגירה של תאי הגידול, באמצעות קולטנים בטא-אדרנרגיים (במסלול ה- beta-adrenergic ). מחקרים פרה קליניים (בחיות ובתאים במעבדה) הראו בעבר כי המסלול האדרנרגי בעל השפעה ביצירת שגשוג, חדירה והגירה של תאי גידול, בעקבות כך יכול להביא להתפתחות של גידול גרורתי הרחק מהגידול הראשוני, בין השאר במח, בכבד ובעצמות, ובמקרים רבים למוות בחולי סרטן NCSLC. החוקרים משערים כי לחסמי הבטא תפקיד המפריע למסלול האיתות של הגרורות, ועל כן הוא מונע או מעכב את הווצרותם.


החוקרים מסכמים כי השימוש בחסמי בטא במהלך טיפולי הקרנות עשוי לתרום למניעה של הווצרות גרורות, וכן לשיפור מצבם של חולים עם NCSLC.

לתקציר המחקר

לכתבה בנושא במדסקייפ

Ann Oncol 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה