זוהתה עמידות לטמיפלו במספר מקרים של זיהום בזן החדש של שפעת העופות (Lancet)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים כי הזן החדש של שפעת העופות שהביא למותם של 36 חולים בסין, נמצא לראשונה עמיד לטיפול בטמיפלו (Oseltamivir). נגיף ה-H7N9 היה עמיד לטיפול התרופתי בשלושה מבין ארבעה עשר חולים שנבדקו ע”י רופאים בשנחאי והונג קונג.

החוקרים מסבירים כי טמיפלו הינו מעכב פומי של נוירואמינידאז ושייך למשפחת תרופות המציעה כיום את אפשרות הטיפול היחידה לשפעת העופות. לתכשיר Zanamivir (Relenza) אותו מנגנון פעולה, אך הוא ניתן בשיאוף.

בחולה אחד, המוטאציה הגנטית האחראית לעמידות הופיעה לאחר הזיהום, ככל הנראה כתוצאה מהטיפול בטמיפלו, ממצא שהביא לחשש כי הטיפול התרופתי עשוי לעורר התפתחות עמידות.

המומחים מסבירים כי קיים חשש רב לאור הקלות הרבה בה הנגיף החדש פיתח עמידות; ממצא הדורש ניטור מקרוב ותכנון תוכניות תגובה לאפשרות של מגיפה עתידית.

מחקרים גנטיים מוקדמים העלו חשש בנוגע לעמידות לטיפול תרופתי, אך זוהי הפעם הראשונה בה הודגמה התופעה במקרים קליניים.

ברוב החולים מבין ארבעה עשר החולים שנבחנו, טמיפלו הפחית בהצלחה את כמות הנגיף במשטחי גרון וסייע בהאצת ההחלמה הקלינית. עם זאת, לתרופה לא הייתה השפעה על כמות הנגיף שנמצאה במשטחים משלושה חולים שפיתחו מחלה חמורה מאוד.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ידוע כי נגיף ה-H7N9 הדביק 131 חולים בסין מפברואר, אך לא תועדו מקרים חדשים מתחילת חודש מאי. מומחים עדכנו לפני מספר ימים כי התפרצות שפעת העופות בסין הובילה לאובדן של כ-6.5 מיליארד דולרים.

Lancet 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה