מה בין גלי חום ובין התלקחויות מחלת מעי דלקתית? (Am J Gastroenterol)

במהלך גלי חום חלה עליה בשכיחות מכת חום ומתוצאות מחקר חדש עולה כי ישנה גם עליה בסיכון להתלקחויות של מחלת מעי דלקתית והתקפי גסטרואנטריטיס זיהומי. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת American Journal of Gastroenterology.

החוקרים מדווחים כי ישנן עדויות לפיהן חלה עליה של 4-6% בשיעור האשפוזים על-רקע מחלת מעי דלקתית עם כל יום נוסף במהלך תקופה של גל חום. נוכחות גל חום מביאה לעליה של 4-7% בסיכון לגסטרואנטריטיס זיהומי עם כל יום נוסף של גל חום. בקבוצת הביקורת לא תועדה השפעה של גל חום.

במסגרת המחקר הרטרוספקטיבי, תצפיתי, החוקרים התבססו על נתונים אודות 738 חולים עם מחלת מעי דלקתית ו-786 חולים עם גסטרואנטריטיס זיהומי שאושפזו לבית חולים בשוויץ במהלך תקופה של חמש שנים (2001-2005).לאחר מכן הם ערכו השוואה של הנתונים הללו אל מול דלקות מעיים כרוניות שאינן על-רקע זיהומי. השירות המטאורולוגי בשוויץ מסר נתוני אקלים אודות 17 גלי חום במהלך תקופה זו.

מהתוצאות עולה כי עבור כל יום נוסף במהלך תקופה של גל חום, הסיכון להתלקחות מחלת מעי דלקתית עלה ב-4.6% (p=0.0035) והסיכון להתלקחות גסטרואנטריטיס זיהומי עלה ב-4.7% (p=0.0020). מנגד, בקבוצת הביקורת לא זוהתה השפעה משמעותית (p=0.53).

מהתוצאות עולה עוד כי הסיכון לגסטרואנטריטיס זיהומי עלה כל יום והיה הבולט ביותר לאחר שבעה ימים (הסיכון עלה בכל יום בשיעור של 7.2%, p<0.0001). הסיכון למחלת מעי דלקתית לא דרש דפוס דומה.

החוקרים כותבים כי זיהו עליה משמעותית בשיעור האשפוזים בשל התלקחות מחלת מעי דלקתית וגסטרואנטריטיס זיהומי במהלך תקופות גלי חום. בעוד שההשפעה על גסטרואנטריטיס זיהומי הייתה הבולטת ביותר לאחר שבעה ימים, ההשפעה על התלקחות מחלת מעי דלקתית היא מיידית, ממצאים המרמזים למנגנונים שונים העומדים בבסיס הקשר הנ”ל.

אחד ההסברים האפשריים לקשר בין גל חום ובין התלקחות מחלת מעי דלקתית וגסטרואנטריטיס זיהומי הוא הסיכוי לדחק גופני. מחקרים הוכיחו כי דחק גופני ונפשי עשויים להוביל להתלקחות של מחלת מעי דלקתית ולספק הסבר לעליה בשיעור האשפוזים עקב מחלת מעי דלקתית בזמן אקלים חם.

לסיכום, החוקרים מזהירים כי על הציבור להיות מודע לסיכון המוגבר להתלקחויות של מחלת מעי דלקתית וגסטרואנטריטיס זיהומי בזמן גלי חום. דרושות גישות מתאימות להפחתת הרגישות לשינויי אקלים, תוך התייחסות לסיכונים הרפואיים העשויים להופיע.

Am J Gastroenterol. Published online August 13, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה