סיבוכי הכנסת תומכנים נדירים אך מסכני חיים (J Am Coll Cardiol)

מתוצאות ניתוח נתוני מחקר CHAMPION-PHOENIX, שפורסמו בכנס TCT (Transcatheter Cardiovascular Therapeutics) ובאותה עת בכתב העת Journal of the American College of Cardiology, עולה כי מקרים של תרומבוזיס של התומכן במהלך הפרוצדורה הם נדירים במהלך התערבות כלילית מילעורית, אך כי מנבאת סיבוכים במהלך החודש הבא.

מבין קרוב ל-11,000 חולים עם נתונים אנגיוגרפיים, שיעור המקרים של תרומבוזיס של התומכן בזמן הפרוצדורה עמדו על 0.8% ואלו הוגדרו בנוכחות תרומבוס חדש או הופעה חדשה של תרומבוס בעת הכנסת התומכן. עם זאת, בחולים שפיתחו את הסיבוך הנ”ל נרשמה עליה משמעותית בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, הן לאחר 48 שעות והן לאחר 30 ימים.

חלוקה להתערבות ניסיונית ב-Cangrelor לעומת Clopidogrel סיפקה הגנה מפני תרומבוזיס של התומכן בזמן הפרוצדורה (0.6% לעומת 1.0%, יחס סיכויים של 0.65), ממצא המסביר חלקית את ההשפעות המועילות של Cangrelor שתועדו לאחר 48 שעות במחקרי CHAMPION.

החוקרים בחנו את הנתונים האנגיוגרפיים אודות 10,939 משתתפים להערכת תרומבוזיס של התומכן בזמן הפרוצדורה. השיעור הנמוך של הטיפול הנלווה ב-Cangrelor היה עקבי בתתי-קבוצות שהוגדרו בהתאם להתוויה לביצוע התערבות כלילית מילעורית (אנגינה יציבה, תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST או אוטם לבבי עם עליות מקטע ST).

עם זאת, החוקרים מודעים לכך שהמספר האבסולוטי של מקרים שנמנעו עם טיפול ב-Cangrelor היה קטן, כלומר, יש לטפל בחולים רבים בכדי למנוע מקרה אחד.

מקרים של תרומבוזיס של התומכן בזמן הפרוצדורה לוו בשיעור גבוה יותר משמעותית של מקרי תמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי, רה-וסקולריזציה עקב איסכמיה, או הופעה חדשה של תרומבוזיס של התומכן מחוץ למעבדה לאחר 48 שעות (29.2% לעומת 4.5%) ולאחר 30 ימים (31.5% לעומת 5.7%).

לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, תרומבוזיס של התומכן בזמן הפרוצדורה נותרה גורם מנבא משמעותי לכל אחד מהמרכיבים הפרטניים של תוצא הסיום המוגדר, גם בתת-קבוצה של חולים עם השבת זרימה TIMI 3 עד לתום הפרוצדורה.

שיעור הדימומים היה גבוה יותר משמעותית בנוכחות מקרים של תרומבוזיס של התומכן במהלך הפרוצדורה, ככל הנראה בשל שימוש תדיר יותר בגישות אנטי-תרומבוטיות אגרסיביות (דוגמת מעכבי Glycoprotein IIb/IIIa) לטיפול בסיבוכים.

החוקרים מודעים לכך שהסקירה מוגבלת מאחר וייתכן ולא זיהו חלק מהמקרים של תרומבוזיס של התומכן במהלך הפרוצדורה. כמו כן, לא ניתן לשלול את האפשרות של ערפלנים שלא זוהו.

J Am Coll Cardiol 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה