הערכת שינויים ניווניים ושינויים על-רקע ספונדילוארתריטיס בעמוד השדרה (BMC Musculoskelet Disord)

בכתב העת BMC Musculoskeletal Disorders מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שינויים בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית עשויים לסייע באבחנה מוקדמת של ספונדילוארתריטיס בחולים עם כאבי גב תחתון לא-ספציפיים. מהנתונים עולים שיעורי הסכמה גבוהים בין בוחנים בשינויים מרכזיים בבדיקות ההדמיה.

מדגם BaPa (Back Pain Cohort of Southern Denmark) נועד להערכת החשיבות הקלינית של בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית באבחנה מוקדמת של ספונדילוארתריטיס. החוקרים נעזרו בטופס הערכה אלקטרוני לאיסוף נתוני MRI, טפסים שפותחו להכללת שינויים ניווניים ושינויים על-רקע ספונדילוארתריטיס. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את ההסכמה בין הבוחנים ושל כל בוחן של השינויים בבדיקת ההדמיה.

שלושה רדיולוגים בחנו את 48 סריקות ה-MRI של כל עמוד השדרה ומפרקי SI (Sacroiliac) מתת-מדגם של מחקר BaPa, שכלל חולים עם מאפיינים בשלבים שונים של ספונדילוארתריטיס. עמוד השדרה נבחן לשינויים על-רקע ספונדילוארתריטיס ושינויים ניווניים בבדיקת MRI ושינויים במפרק SI לנוכחות שינויים על-רקע ספונדילוארתריטיס.

48 חולים בגיל ממוצע של 31 שנים עברו הערכה אחת ע”י שלושת הבוחנים ונבחנו שוב ע”י שניים מהבוחנים לאחר 4-12 שבועות. באשר לשינויים בעמוד השדרה בבדיקת MRI, זוהתה הסכמה משמעותית וכמעט מלאה במיקום וגודל השינויים בחוליות ובניוון וקונטור הדיסק הבין-חולייתי. באשר למפרקי SI, החוקרים זיהו הסכמה משמעותית או כמעט-מלאה בדירוג הבצקת במח העצם ומח עצם שומני, היקף הבצקת במח העצם וסקלרוזיס מתחת לסחוס. עוד עולה מהנתונים הסכמה משמעותית עד כמעט מושלמת בין הבוחנים לאבחנה של ספונדילוארתריטיס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור שיעורי ההסכמה עם שינויים מרכזיים בבדיקת MRI של עמוד השדרה ומפרקי SI, ניתן להשתמש בשינויים אלו בבדיקת ההדמיה במדגם BaPa Cohort ומחקרים אחרים להערכת השינויים בבדיקת ההדמיה בחולים עם כאבי גב תחתון לא-ספציפיים וחשד לספונדילוארתריטיס.

BMC Musculoskelet Disord. 2013;14

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה