מטה-אנליזה חדשה קובעת כי ניתוח בריאטרי כיום הינו בטוח ויעיל (JAMA Surgery)

מתוצאות מטה-אנליזה של מחקרים בינלאומיים להערכת ניתוחים בריאטריים משנת 2003-2012 עולות תוצאות מרגיעות לפיהן הניתוח יעיל למועמדים מתאימים לפרוצדורה. המחקרים בסקירה הוכיחו גם כי לפרוצדורות הנוכחיות סיכון מתקבל על הדעת לסיבוכים ושיעורי תמותה נמוכים מאוד, הממשיכים לרדת. ממצאי הסקירה פורסמו בכתב העת JAMA Surgery.

החוקרים מסבירים כי הנתונים החדשים מהווים עדכון לשתי סקירות קודמות. כמו כן, הסקירה מאשרת כי ניתוח בריאטרי מביא לשיפור חלק גדול מהתחלואות הנלוות להשמנת-יתר, כולל סוכרת, יתר לחץ דם ודום נשימה בשינה. החוקרים זיהו שלושה סוגים שונים עיקריים של ניתוחים בריאטריים: מעקף קיבה (Gastric Bypass), ניתוח טבעת (Adjustable Gastric Binding) וניתוח שרוול קיבה (Sleeve Gastrectomy).

ניתוח קיבה הביא לירידה היעילה ביותר במשקל הגוף, אך לווה בשיעור הסיבוכים הגבוה ביותר. ניתוח טבעת לווה בשיעורי תמותה ושיעורי סיבוכים נמוכים יותר; עם זאת, שיעור הניתוחים החוזרים היה גבוה יותר ולווה בירידה קטנה יותר משמעותית במשקל הגוף, בהשוואה לניתוח מעקף קיבה. ניתוח שרוול קיבה, ההופך יותר ויותר פופולארי, הביא לירידה במשקל הדומה לזו של מעקף קיבה וגדולה יותר מזו של ניתוח טבעת.

החוקרים זיהו 37 מחקרים אקראיים ו-127 מקרים תצפיתיים להערכת ניתוח בריאטרי, שנערכו בצפון אמריקה (54 מחקרים), אירופה (72 מחקרים), אסיה (13 מחקרים), או באתרים אחרים (25 מחקרים) ופורסמו בין השנים 2003-2012. מטה האנליזה כללה נתונים מכ-160,000 משתתפים, בגיל ממוצע של 45 שנים, מדד מסת גוף של 46 ק”ג למ”ר, במוצע, ומשקל גוף ממוצע של 124.5 ק”ג.

בסיכומו של דבר, ניתוחי בריאטרי היה יעיל. חמש שנים לאחר הניתוח, מדד מסת הגוף הממוצע של המטופלים ירד מ-46 ק”ג למ”ר ל-29-34 ק”ג למ”ר. שיעור הסיבוכים או אירועים חריגים שדרשו חזרה לבית החולים – דוגמת התייבשות, בחילות, הקאות, דימום, ריפלוקס, תסמינים במערכת העיכול, הפרעות תזונתיות או אלקטרוליטריות וארוזיה או תזוזה של הטבעת – היה סביר ונע סביב 10-17%. שיעורי הדלף, ככל הנראה הסיבוך המפחיד ביותר במרבית הניתוחים הבריאטריים, עמדו על פחות מ-2%. באופן לא מפתיע, ניתוחים מורכבים יותר, שכללו יותר שלבים (Biliopancreatic Diversion ו-Roux-en-Y Gastric Bypass) היו מועדים יותר לסיבוכים. שיעור הניתוחים החוזרים עמד על 7%.

שיעורי התמותה היו נמוכים יותר במחקרים אקראיים, בהשוואה למחקרים תצפיתיים, ככל הנראה מאחר והאחרונים היו ממושכים יותר. במחקרים אקראיים, שיעורי התמותה בתוך שלושים ימים מהניתוח עמדו על 0.08% ולאחר 30 ימים עמדו על 0.31%. במחקרים תצפיתיים שיעורי התמותה עמדו על 0.22% ו-0.35%, בהתאמה.

מהמחקר עולה כי לניתוח בריאטרי השפעה משמעותית וממושכת על משקל הגוף, עם הפחתה משמעותית בתחלואות נלוות להשמנת-יתר במרבית המטופלים לאחר ניתוחים אלו.

JAMA Surgery. Published online December 18, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה