חוסר פעילות גופנית מעלה את הסיכון לאי-ספיקת לב בגברים (Circ Heart Fail)

הליכה פעילות גופנית

מתוצאות מחקר גדול בגברים מעל גיל 45 שנים, המתגוררים בקליפורניה, עולה כי בגברים בעלי אורח חיים סדנטרי מעבר לשעות העבודה, שאינם מקפידים על פעילות גופנית מתונה-עד-מאומצת קיים סיכון מוגבר להתפתחות אי-ספיקת לב. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת ינואר של כתב העת Circulation: Heart Failure.

במעקב בן 7.8 שנים, לאחר תקנון למשתנים שונים, בגברים שהיו הכי פחות פעילים גופנית נרשמה עליה של פי 1.52 בסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב, ובגברים בעלי אורח חיים סדנטרי יותר תועדה עליה של פי 1.34 בסיכון לאי-ספיקת לב, בהשוואה לגברים הכי פעילים או אלו עם אורח החיים הכי פחות סדנטרי, בהתאמה.

החוקרים משערים כי ממצאים אלו תקפים גם עבור נשים. למחקר שני מסרים, “שב פחות, תזוז יותר, וגם “תקפיד על ההנחיות לביצוע 150 דקות של פעילות גופנית מתונה בכל שבוע”.

על-פי ה-American Heart Association, מחצית מהאנשים המפתחים אי-ספיקת לב ימותו בתוך חמש שנים. מהמחקר עולה כי פעילות גופנית ואורח חיים סדנטרי הינן יעדי התערבות חשובים למניעת אי-ספיקת לב.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים אודות כ-82,000 גברים ממוצא אתני וגזעים שונים, שהיו בגילאי 45-69 שנים בינואר 2000. המשתתפים השיבו לשאלונים בנוגע למאפיינים סוציו-דמוגרפיים וכן היקף הפעילות הגופנית.

משך הפעילות הסדנטרית נקבע בהתאם לתשובות לשאלה “מעבר לשעות העבודה, כמה שעות ביום אתה מבלה בצפייה בטלוויזיה, ישיבה מול מחשב, או קריאה?”. המשתתפים סווגו לאחת משלוש קטגוריות: פעילות סדנטרית של עד שעתיים ביום, 3-4 שעות ביום, 5 שעות ומעלה ביום.

המשתתפים התבקשו גם לסמן באיזו תדירות עסקו בפעילות גופנית בעצימות מתונה-עד-מאומצת בחודש האחרון, ועל-בסיס תגובתם, סווגו לשלישונים: עד 470 דקות, 471-1,584 דקות ו-1,585 דקות ומעלה של פעילות גופנית בשבוע.

במהלך המעקב, 3,473 גברים אובחנו עם אי-ספיקת לב.

בגברים שנהגו לשבת חמש שעות ומעלה ביום (מעבר לישיבה בשעות העבודה), ועסקו בפעילות גופנית מעטה, נרשמה עליה של פי 2.2 בסיכון לאי-ספיקת לב, בהשוואה לאלו שישבו עד שעתיים והיו מאוד פעילים גופנית.

13.2% מהמשתתפים סבלו ממחלת לב כלילית בתחילת המחקר. פעילות גופנית בהיקף נמוך העידה על סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב בגברים עם ובלי מחלת לב כלילית. עם זאת, אורח חיים סדנטרי מאוד נקשר עם סיכון מוגבר משמעותית לאי-ספיקת לב רק בגברים ללא היסטוריה של אי-ספיקת לב, ככל הנראה מאחר וגודל המדגם של גברים עם אי-ספיקת לב היה קטן מדי.

החוקרים לא בחנו אם גברים עבדו בעבודות סדנטריות או אלו פרשו מעבודה, או אם הקפידו על פעילויות בעצימות נמוכה דוגמת הליכה, והנתונים התבססו על דיווחים-עצמיים.

Circ Heart Fail 2014; 7:21-27

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה