טיפול ברב-כדור מביא לשיפור ההיענות והפחתת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-World Congress of Cardiology )

מניתוח משולב של שלושה מחקרים להערכת טיפול ברב-כדור (Polypill) עולה כי בחולים הנוטלים טבליה אחת שיעורי ההיענות לאחר שנה אחת היו גבוהים יותר, בהשוואה לחולים שנטלו מספר תרופות למניעת מחלות לב וכלי דם, עם רמות LDL ולחץ דם נמוכות משמעותית.

החוקרים מדווחים על ירידה של 2.84 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי בחולים שטופלו ברב-כדור, לצד ירידה של 4.64 מ”ג לד”ל ברמות LDL במטופלים אלו. למרות שמדובר בירידה מתונה, החוקרים מדגישים כי לשינוי הנ”ל משמעות קלינית, כאשר ברמת האוכלוסייה, אפילו שיפור קטן כזה יתורגם לירידה משמעותית בתחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

מחקר SPACE (Single Pill to Avert Cardiovascular Events), שתוצאותיו פורסמו במהלך כנס מטעם ה-World Congress of Cardiology, כלל נתונים משלושה מחקרים בלתי-תלויים שנערכו באזורים גיאוגרפיים שונים, כולל מחקר IMPACT מניו-זילנד, מחקר UMPIRE ממערב אירופה והודו ומחקר Kanyini-GAP שנערך באוסטרליה.

3,140 החולים שחולקו באקראי לטיפול ברב-כדור או טיפול סטנדרטי סבלו ממחלת לב וכלי דם ידועה, או היו בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם (סיכון של 15% ומעלה בתוך חמש שנים). החולים היו שמנים, 20% היו מעשנים בהווה ו-65% סבלו ממחלת לב כלילית. לחץ הדם הסיסטולי עמד בתחילת המחקר על 139 מ”מ כספית וערכי LDL עמדו על 92.8 מ”ג לד”ל. בקבוצת ההתערבות ניתן טיפול באספירין במינון 75 מ”ג, סימבסטטין במינון 40 מ”ג, ליזינופריל במינון 10 מ”ג ואטנולול במינון 50 מ”ג בטבליה אחת. רב-כדור שני היה זמין גם כן והיה דומה בהרכבו, למעט החלפת הידרוכלורותיאזיד במינון 12.5 מ”ג במקום אטנולול.

לאחר 12 חודשים, 78% מהמטופלים ברב-כדור עדיין נטלו את התרופה, זאת בהשוואה ל-54% מהמטופלים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית. הבדל זה תורגם לירידה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי ובערכי LDL. שיעורי ההיענות תוארו בתתי-קבוצות שונים, אם כי החוקרים מציינים היענות טובה יותר בחולים שלא נטלו את התרופות בתחילת המחקר. בקבוצה זו, תועד שיפור של פי ארבע בשיעורי ההיענות לרב-כדור.

לאור מגפת מחלות לב וכלי דם, מומחים בתחום מאמינים כי רב-כדור הינו כלי חשוב להפחתת הנטל הנ”ל, בעיקר במדינות בעלות הכנסה נמוכה.

מתוך כנס ה-World Congress of Cardiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה