בדיקת א.ק.ג אמובלטורית למשך 30 יום מעלה משמעותית את שיעורי האיבחון של פירפור פרוזדורים בקרב מטופלים שחוו TIA או שבץ קריפטוגני בהשוואה להולטר א.ק.ג של 24 שעות (NEJM)

מחקר חדש מה-NEJM מדווח כי בין המטופלים שחוו שבץ איסכמי חולף (TIA) או שבץ קריפטוגני אשר היו מעל גיל 55 בעת האירוע , אלה שעברו בדיקת א.ק.ג אמבולטורית לא פולשנית למשך 30 יום הובילה לשיעורי איבחון וטיפול מונע בפירפור פרוזדורים (AF) פרוקסימאלי גבוהים יותר באופן משמעותי בהשוואה להולטר 24 א.ק.ג ל-24 שעות.

ברקע מציינים החוקרים כי AF הוא הגורם הניתן למניעה המוביל להופעה חוזרת של שבץ, ולכן חשיבות מכרעת לאיבחון וטיפול מניעתי מוקדם. עם זאת, החוקרים מציינים כי פירפור פרזודורים פרוקסימאלי הוא לעיתים קרובות א-סימפטומטי ובדר”כ אינו מאובחן ואינו מטופל במהלך המעקב והטיפול הרוטיני של המטופלים.

החוקרים ביצעו רנדומיזציה של 572 משתתפים בגיל 55 ומעלה, ללא עדות לפירפור פרוזורים אשר חוו שבץ קריפטוגני איסכמי או TIA במהלך 6 החודשים הקודמים לרנדומיזציה (כלומר לא נמצאה סיבה לשבץ לאחר בדיקות סטנדרטיות, לרבות הולטר א.ק.ג. של 24 שעות) שבה עברו המטופלים א.ק.ג לא פולשני אמבולטורי באמצעות מכשיר הקלטה לאיבחון אירועים למשך 30 יום, או ניטור קונבנציונאלי של 24 שעות (קבוצת הבקרה).

יעד המחקר המרכזי היה איבחון חדש של אירוע פירפור פרוזדורים שנמשך לפחות 30 שניות במהלך 90 ימי המעקב.

החוקרים מדווחים כי אירועי AF שנשמכו 30 שניות ומעלה נמצאו בקרב 45 מתוך 280 הנבדקים בקבוצת ההתערבות (16.1%), בהשוואה ל-9 מתוך 277 המטופלים בקבוצת הבקרה (3.2%). ההבדל האבסולוטי היה 12.9% ברווח בר סמך של בין 8-17.6% , עם P<0.001 ).  מס’ המטופלים שהיה צריך לבדוק בקבוצת ההתערבות כדי לגלות מקרה נוסף של AF היה 8.

אירועי פירפור שנמשכו 2.5 דקות ומעלה נמצאו אצל 9.9% מקבוצת ההתערבות, לעומת 2.5% מקבוצת הבקרה, הפרש של 7.4% שהיה מובהק סטטיסטי.

לאחר 90 יום , טיפול נוגד קרישה נרשם ליותר מטופלים בקבוצת ההתערבות בהשוואה לקבוצת הבקרה : 18.6% לעומת 11.1% , הפרש אבסולוטי של 7.5% שהיה מובהק סטטיסטי גם הוא.

מסקנת החוקרים היא שמבין מטופלים שחוו לאחרונה שבץ קריפטוגני או TIA מעל גיל 55, הייתה נוכחות גבוהה יותר באופן מובהק של AF . ביצוע א.ק.ג אמבולטורי לא פולשני למשך 30 יום שיפר באופן מובהק את איבחון ה-AF עם פקטור של יותר מפי 5 , כשתחילת מתן טיפול נוגד קרישה לכמעט פי 2 מהמטופלים שהיו בקבוצת הבקרה של הולטר א.ק.ג של 24 שעות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה