האם חסר וויטמין D תורם להתפתחות יתר לחץ דם? (The Lancet Diabetes & Endocrinology)

רמות נמוכות של וויטמין D עשויות לשחק תפקיד סיבתי בהתפתחות יתר לחץ דם, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם במהלך חודש יוני בכתב העת Lancet Diabetes & Endocrinology.

במחקר מנדליאני אקראי החוקרים בחנו וריאנטים של גנים המשפיעים על ייצור וויטמין D וזמינות חומרי הגלם בכ-146,000 משתתפים ממאגר D-CarDia שיתוף פעולה של מספר מחקרים וממחקרים אחרים. מחקר קודם הדגים קשר דומה בין רמות נמוכות של וויטמין D ויתר לחץ דם אך החוקרים ביקשו לבחון ערפלנים שונים וסיבתיות הפוכה.

מטה האנליזה כללה 31 מחקרי עוקבה של מבוגרים מאירופה וצפון אמריקה (עם כ-100,0000 משתתפים) וארבעה מדגמי מתבגרים (עם כ-8,500 משתתפים), ביחד עם נתונים מ-International Consortium for Blood Pressure.

כל עליה של 10% בריכוז וויטמין D לוותה בלחץ דם דיאסטולי נמוך יותר (0.29- מ”מ כספית, p=0.01), לחץ דם סיסטולי נמוך יותר (0.37- מ”מ כספית, p=0.052) וירידה בסיכויים להתפתחות יתר לחץ דם (יחס סיכויים של 0.92, p=0.002).

החוקרים טוענים כי ממצאי המחקר לא באו כהפתעה מאחר ויש עדויות רבות התומכות באפשרות כי וויטמין D משחק תפקיד בשיפור בריאות הלב וכלי הדם, כולל הסיכון ליתר לחץ דם.

המחקר פורסם בזמן, מאחר וקיים חוסר התאמה בין ממצאי מחקרים תצפיתיים של וויטמין D ובין תוצאות מחקרים אחרים. עם זאת, למחקר הנוכחי מספר מגבלות, כול העובדה שהחוקרים לא הצליחו לשלול לחלוטין כי חלק מהתוצאות היו אקראיות והם מזהירים לנקוט משנה זהירות בפירוש הממצאים.

למרות שהמחקר מספק תמיכה נוספת לחשיבות ריכוז נמוך של וויטמין D בפתוגנזה של יתר לחץ דם, עדיין חסר מידע רב בנושא ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

The Lancet Diabetes & Endocrinology

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה