רופאים רבים אינם מקפידים על ייעוץ בנוגע להפסקת עישון (Prev Chronic Dis.)

רופאים ורופאי שיניים אינם מייעצים לכל מטופליהם בנוגע הפסקת עישון, כמומלץ בהנחיות הרפואיות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהדורת 31 ביולי של כתב העת Preventing Chronic Disease.

רק כמחצית מהמעשנים בהווה בסקר ארצי מייצג דיווחו על קבלת ייעוץ בנוגע להפסקת עישון מאיש צוות רפואי במהלך השנה האחרונה, וכ-10% בלבד דיווחו על המלצה להפסקת עישון מצד רופא השיניים.

בשנת 2008 פורסמו הנחיות מטעם ה-US Public Health Service, בהן הומלץ לכל אנשי הצוות הרפואי לספק ייעוץ בנוגע להפסקת עישון. להערכת ההיענות של אנשי צוות רפואי להנחיות אלו, החוקרים בחנו את הנתונים מסקר National Health Interview Survey משנת 2010, תוך הגבלת המדגם למעשנים בהווה שפנו לאיש צוות רפואי במהלך השנה האחרונה.

מבין 3,612 המעשנים הפעילים שנכללו בסקירה, 54.4% דיווחו כי קיבלו המלצה להפסקת עישון או שימוש במוצרי טבק אחרים מצד איש צוות רפואי במהלך 12 החודשים האחרונים. מבין אלו שביקרו אצל רופא, 50.7% קיבלו המלצה להפסיק לעשן, זאת בהשוואה ל-11.8% מאלו שביקרו אצל רופא שיניים או שיננית. מבין כל המעשנים הפעילים שדיווחו כי קיבלו ייעוץ בנוגע להפסקת עישון, למעלה מ-90% קיבלו ייעוץ מרופא ו-13.5% קיבלו ייעוץ מרופא שיניים או שיננית.

החוקרים מדווחים כי בגברים תועד סיכוי גבוה יותר לקבלת ייעוץ בנוגע להפסקת עישון, בהשוואה לנשים. מאפיינים אחרים שנקשרו עם סבירות גבוהה יותר לקבלת ייעוץ בנוגע להפסקת עישון כללו גיל צעיר יותר (18-24 שנים), רווקים, מטופלים מאזור דרום ארצות הברית, מטופלים לא-מבוטחים, אלו שלא ניסו להפסיק לעשן במהלך השנה האחרונה ואלו שלא עישנו בכל יום.

מהממצאים עולה כי אנשי צוות רפואי בכלל, ואנשי צוות ברפואת שיניים בפרט, מפספסים הזדמנות ללמד את המטופלים על התועלת בהפסקת עישון וההשלכות של המשך עישון, בפרט מנקודת מבט של בריאות הפה. כל אנשי הצוות הרפואי, כולל צוותי רפואת שיניים, צריכים להמליץ למעשנים להפסיק לעשן מאחר וייעוץ בכל היקף הינו יעיל בשיפור שיעורי הפסקת עישון בטווח הארוך ומאחר והאחריות של איש הצוות הרפואי היא לשפר את המצב הרפואי של המטופל.

Prev Chronic Dis. 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה