ההשפעה של רמות וויטמין D גבוהות במנופאוזה על הסיכון לשברים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ASBMR)

בנשים בהן רמות וויטמין D גבוהות במהלך המנופאוזה תועדה ירידה של למעלה מ-40% בסיכון לשברים במהלך המעבר למנופאוזה, בהשוואה לאלו עם רמות נמוכות יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך כנס ה-American Society for Bone and Mineral Research.

בנשים עם רמות 25(OH)D גבוהות יותר במהלך החיים תועד סיכון נמוך יותר לשברים לא-טראומטיים במהלך המעבר למנופאוזה, ללא תלות בצפיפות המינראלים של העצם ומשתנים אחרים. אעפ”י שידוע כי קיים קשר בין רמות 25(OH)D ובין הסיכון לשברים באופן כללי, ובאופן ספציפי קיים קשר עם שברי ירך, מרבית המחקרים כללו משתתפים בגילאי 65 שנים ומעלה.

להערכת חשיבות רמות 25(OH)D בנשים סביב מנופאוזה, החוקרים ערכו את המחקר שכלל 1,620 נשים שלקחו חלק במחקר SWAN (Study of Women’s Health Across the Nation). מרבית הנשים (74.5%) היו לפני מנופאוזה או בשלב מוקדם של מנופאוזה, 7.2% היו סביב מנופאוזה ו-4.8% היו לאחר מנופאוזה, בשלב מוקדם במהלך המחקר, שנתיים לאחר הגיוס.

הרמה הממוצעת של 25(OH)D בביקור לאחר שנתיים עמדה על 21.6 ננוגרם למ”ל; עם זאת, לא תועדה שונות משמעותית לפי מוצא אתני, עם רמה ממוצעת בלבנות של 25.2 ננוגרם למ”ל, 14.1 ננוגרם למ”ל בשחורות, 20.1 ננוגרם למ”ל בסיניות ו-23.5 ננוגרם למ”ל ביפניות. ב-43% מהנשים הרמה הממוצעת הייתה נמוכה מ-20 ננוגרם למ”ל.

הגיל הממוצע של הנשים בעת מדידת רמות 25(OH)D עמד על 48.5 שנים, ללא הבדל בין הגזעים.

עם מעקב ממוצע של 9.5 שנים, 88 מהנשים אובחנו עם שבר לא-טראומטי. אך בנשים ששמרו על רמות 25(OH)D של מעל 20 ננוגרם למ”ל תועדה ירידה של עד 45% בסיכון לשברים, בהשוואה לאלו עם רמות נמוכות יותר.

גם לאחר תקנון למשתנים חשובים, כולל צפיפות המינראלים של העצם ומדד מסת הגוף, ולאחר אי-הכללת נשים לאחר מנופאוזה, החוקרים מצאו כי לכל עליה של 10 ננוגרם למ”ל ברמה הממוצעת של 25(OH)D נרשמה ירידה של 25% בסיכון לשברים לא-טראומטיים. לא תועד קשר בין רמות 25(OH)D ובין שברים טראומטיים.

מהערכה נוספת של השינוי בצפיפות המינראלים של העצם בעמוד השדרה ובירך בתת-קבוצה של 791 נשים עם נתונים זמינים מחמש שנים עד שנה אחת לפני מחזור הווסת האחרון, החוקרים לא מצאו קשר בין רמות 25(OH)D ובין אובדן עצם סביב מנופאוזה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ASBMR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה