הנחיות ראשונות בנוגע לטיפולים אינטרגרטיביים כטיפול תומך בסרטן שד (J Natl Cancer Inst Monogr)

אף על פי שמרבית חולי סרטן שד בארצות הברית פונים לשירותי רפואה משלימה, חסרים משאבים מבוססי-ראיות שיסייעו בהנחיית רופאים ומטופלים בנוגע לבטיחות והיעילות של אפשרויות הטיפול השונות. כעת איגוד ה-Society for Integrative Oncology פרסם הנחיות קליניות ראשונות בנושא טיפול אינטגרטיבי בחולי סרטן שד.

ברקע מסבירים המומחים כי מרבית החולים עם סרטן שד פונים לטיפולי רפואה משלימה ו/או אינטגרטיבית במהלך הטיפול בסרטן שד ולאחריו, במטרה להקל על התסמינים, למנוע רעילות של הטיפול ולשפר את איכות החיים. לדבריהם דרושות הנחיות במטרה ליידע את הרופאים ואת החולים בנוגע לטיפולים בטוחים ויעילים.

לאחר סקירה סיסטמיתזוהו מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת השימוש בטיפולים אינטגרטיביים כטיפול תומך בחולים המקבלים טיפול כנגד סרטן שד. הסקירה כללה מחקרים במידה ומרבית המשתתפים אובחנו עם סרטן שד ו/או דווח בנפרד על התוצאות בחולים עם סרטן שד, והתוצאות היו בעלות חשיבות קלינית. ההמלצות סודרו לפי התוצא ודורגו על-בסיס מערכת הדירוג מטעם ה-US Preventive Services Task Force.

החיפוש בתקופה שבין 1 בינואר, 1990 ועד 31 בדצמבר, 2013, העלה 4,900 מאמרים, מתוכם 203 היו זמינים לניתוח הנתונים. מדיטציה, יוגה והרפיה עם דמיון מומלצים לשימוש שגרתי במצבים נפוצים, כולל הפרעות חרדה ומצב רוח (דירוג A). ניהול לחצים, יוגה, עיסויים, טיפול במוזיקה, שימור אנרגיה ומדיטציה מומלצים להפחתת מתחים, חרדה, דיכאון, עייפות ואיכות חיים (דירוג B). עבור התערבויות רבות (n=32) העדויות לתועלת היו חלשות יותר (דירוג C). חלק מההתערבויות (n=7) הוגדרו כבעלות סבירות נמוכה לתועלת (דירוג D).

המומחים מציינים כי רק התערבות אחת, מתן Acetyl-L—Carnitine למניעת נוירופתיה על-רקע טיפול בטקסנים, זוהתה כהתערבות בעלת נזק אפשרי (דירוג H), מאחר ומהנתונים עלה כי עלולה להחמיר נוירופתיה.

אין עדויות מספקות בנוגע לתועלת של מרבית השילובים השונים של התערבויות/גישות שונות (n=138) ולכן לא ניתן לקבוע המלצות ספציפיות (דירוג I).

המומחים מסכמים וכותבים כי ניתן להמליץ על טיפולים אינטגרטיביים כטיפול תומך מבוסס-ראיות במהלך הטיפול בסרטן שד. מרבית הטיפולים האינטגרטיביים דורשים הערכה נוספת באמצעות מחקרים מבוקרים ומתוכננים היטב עם תוצאות משמעותיות.

J Natl Cancer Inst Monogr. 2014;50:346358

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה