האם יש תועלת לטיפול באספירין במינון נמוך במסגרת מניעה ראשונית? (JAMA)

מתוצאות מחקר JPPP (Japanese Primary Prevention Project), שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת JAMA והוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Heart Association, עולה כי אין תועלת לטיפול חד-יומי, במינון-נמוך של אספירין, למניעה ראשונית של אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מספר גורמי סיכון, כולל יתר לחץ דם, סוכרת ודיסליפידמיה.

החוקרים מדווחים כי לא תוארה תועלת מבחינת תוצא משולב שכלל אוטם לא-פטאלי של שריר הלב, אירוע מוחי לא-פטאלי, או תמותה עקב מחלות לב וכלי דם. הממצאים מצביעים על ירידה משמעותית בשיעור אוטמים של שריר הלב ואירועים איסכמיים חולפים, אך לצד עליה משמעותית בדימומים חוץ-גולגולתיים חמורים, כך שבסיכומו של דבר סך התועלת של הטיפול היה מוטל בספק.

פרויקט JPPP הוא מחקר רב-מרכזי, בתווית-פתוחה, אקראי, שהתבסס על מבנה מחקר PROBE (Prospective Randomized Open Blinded Endpoint), שכלל חולים עם יתר לחץ דם, דיסליפידמיה ו/או סוכרת, ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. כל המשתתפים גויסו למחקר במהלך ביקורים שגרתיים לרופא המטפל באחת מבין 1,007 מרפאות ביפן בין מרץ 2005 ועד יוני 2007.

14,658 חולים חולקו באקראי לטיפול באספירין במינון 100 מ”ג ביום, או ללא טיפול באספירין, בשילוב עם טיפול לגורמי סיכון אחרים. המשתתפים היו במעקב למשך עד 6.5 שנים, כאשר המעקב הסתיים במאי 2012.

בעת ניתוח הביניים השני במאי 2011, ועדת המעקב המליצה על הפסקת המחקר בהערכה השנתית הבאה של המחקר לאור העדר תועלת ולמניעת סיכון מיותר לאירועים חריגים. בעת הפסקת המחקר, המשתתפים היו במעקב למשך חציון של 5.02 שנים.

התוצא העיקרי היה שילוב של תמותה עקב מחלות לב וכלי דם (אירועים איסכמיים או המורגיים, כולל אירועים צרברווסקולארים לא-מוגדרים) ואוטם לא-פטאלי של שריר הלב. תוצאים משניים כללו את אירועים אלו וכן אירועים איסכמיים חולפים, אנגינה פקטוריס וטרשת עורקים שדרשה ניתוח או התערבות, כמו גם כל תוצא בנפרד.

בכל קבוצה תוארו 56 אירועים פטאליים. אירועים מוחיים לא-פטאליים תועדו ב-114 חולים שטופלו באספירין וב-108 חולים שלא טופלו באספירין. אוטם לא-פטאלי של שריר הלב תועד ב-20 חולים שנטלו אספירין לעומת 38 חולים שלא נטלו אספירין ואירועים צרברווסקולארים לא-מוגדרים תועדו בשלושה מטופלים באספירין לעומת חמישה חולים שלא טופלו בנוגד הטסיות.

לא תועד הבדל מובהק סטטיסטית בין שתי הקבוצות בכל הנוגע לזמן עד לתוצא הסיום העיקרי. יחס הסיכון העיד על ירידה לא-משמעותית של 6% בסיכון לתוצא הסיום העיקרי בקרב מטופלים באספירין, בהשוואה לאלו שלא טופלו באספירין.

הסיכון לתוצא הסיום העיקרי לא היה שונה משמעותית בין מטופלים באספירין ואלו שלא טופלו באספירין בכל הניתוחים לפי תתי-קבוצות, כולל הערכת גורמי סיכון שונים (חולים עם יתר לחץ דם לעומת אלו ללא יתר לחץ דם, חולים עם דיסליפידמיה לעומת אלו ללא דיסליפידמיה, חולים עם סוכרת לעומת אלו ללא סוכרת  וכדומה).

באשר למרבית תוצאי הסיום המשניים, לא תועד הבדל משמעותי בין קבוצות הטיפול. עם זאת, שיעורי אוטמים לבביים לא-פטאליים היה נמוך יותר ב-47% עם טיפול באספירין בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול זה, ונרשמה ירידה משמעותית של 43% בשיעור אירועים איסכמיים חולפים עם אספירין.

מנגד, תועדה עליה משמעותית בדימומים חוץ-גולגולתיים חמורים בקרב מטופלים באספירין יחס הסיכון העיד על עליה של 85% בסיכון לאירועים אלו. לאור זאת, אל מול התועלת של אספירין במונחים של הפחתת סיכון לאוטם לא-פטאלי של שריר הלב ואירועים איסכמיים חולפים יש לקחת בחשבון את העליה בסיכון לדימומים חוץ-גולגולתיים חמורים.

לסיום, נערך ניתוח נתונים שהוגדר מראש להערכת אירועים חריגים במערכת העיכול, כאשר מהנתונים עלה בבירור כי טיפול באספירין מלווה בהיארעות מוגברת של תופעות במערכת העיכול.

JAMA. Published online November 17, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • התועלת של Spironolactone בנשים עם הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    התועלת של Spironolactone בנשים עם הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Women’s Dermatology עולה כי ל- Spironolactone תועלת בנשים בגיל הפוריות עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה בדרגה קלה, בפרט במידה והטיפול ניתן בשלב מוקדם. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 157 נשים בגילאי 12-50 שנים (גיל חציוני של 36.5 שנים) עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה, אשר טופלו ב- Spironolactone במשך לפחות […]

  • התועלת של משלב פרדניזון ואוגמנטין בטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    התועלת של משלב פרדניזון ואוגמנטין בטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    טיפול פומי משולב בפרדניזון ואוגמנטין מהווה גישת טיפול קצר-טווח יעילה לטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה ומפחית את היקף הביקורים לחדרי מיון, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת International Journal of Women’s Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות טיפול ארוך-טווח, חולים עם הידראדניטיס סופורטיבה חווים לעיתים קרובות התלקחויות של המחלה. לעיתים קרובות חולים עם התלקחות המחלה […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בתכשירים ממשפחת GLP-1RA בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות שנקשרו עם השמנה, בהשוואה לטיפול באינסולין. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הם תכשירים המשמשים לטיפול בהשמנה וסוכרת, כאשר המשפחה כוללת את התכשירים Wegovy, Ozempic, Zepbound […]

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה