פעילות גופנית קשורה לשיפור משמעותי בהישרדות של חולי סרטן ערמונית מקומי (Cancer Epidemiol Biomarkers Prev)

פעילות גופנית קשורה לשיפור בהישרדות של חולי סרטן ערמונית, כך עולה ממחקר שוודי חדש המתפרסם ב-Cancer Epidemiol Biomarkers Prev .

החוקרים בחנו נתונים של 4,623 גברים שנכללו ברשם סרטן הערמונית הלאומי בשוודיה, אשר היו עם סרטן ערמונית מקומי ואובחנו בין 1997 ל-2002 ונותרו במעקב עד 2012.

הגיל הממוצע בעת האיבחון היה 63 ומרבית המשתתפים היו עם BMI בין 25-30 ק”ג/מ”ר.

המשתתפים התבקשו לדווח על הזמן שהקדישו להליכה או רכיבת אופניים, תרגילים, או ביצוע משימות ביתיות לאחר האיבחון בסרטן ערמונית. כל פעילות כזו הוערכה באמצעות מדד מטובלי אקויוולנטי (MET) על פי המפתח של Compendium of Physical Activities . כידוע ה-MET מייצג את היחס בין ההוצאה האנרגטית מפעילות ספציפית לזו של מטבוליזם בזאלי. למשל, פעילות של MET ברמה 1 (ישיבה) אינה באה לידי ביטוי עם הוצאה אנרגטית בהשוואה למטבוליזם בזאלי, בעוד שפעילות MET ברמה 2 (עמידה) מתבטאת בהוצאה אנרגטית כפולה.

המחברים מסבירים שככל שה-MET של פעילות מסויימת גבוה יותר, ההוצאה האנרגטית של ביצוע פעילות זו גדול יותר. במהלך המעקב במחקר, אירעו 561 מקרי תמותה מכל סיבה ו-193 מקרי תמותה מסרטן הערמונית. אנשים אשר הלכו או רכבו על אופניים למשך 20 דקות ביום היו בסיכון נמוך יותר של 30% לתמותה מכל סיבה, ושל 39% לתמותה מסרטן הערמונית, וזאת בהשוואה לאנשים שהלכו או רכבו פחות מ-20 דקות ביום.

עוד מציינים החוקרים כי אנשים שביצעו תרגילים למשך שעה או יותר בשבוע, הפחיתו את הסיכון לתמותה מכל סיבה ב-26% , ולתמותה מסרטן הערמונית ב-32% , בהשוואה לאלו שדיווחו על פחות משעת אימון בשבוע.

החוקרים מוסיפים כי לאחר לקיחה בחשבון של זמן ההליכה, רכיבה, אימון ועבודות בית, נמצא שהסיכון לתמותה מכל סיבה היה נמוך יותר ב-37% , בעוד שהסיכון לתמותה בשל סרטן הערמונית ב-22% עבור מי שביצע יותר מ-5 MET או יותר של שעות פעילות ביום בהשוואה לאלה שסך הוצאת ה-MET שלהם ליום הייתה קטנה מ-5 שעות ביום.

בטבלה הבאה מוצגים יחסי הסיכון לאחר התאמות למשתנים נוספים לתמותה מכל סיבה ולתמותה מסרטן ערמונית :

















רמת פעילות לאחר אבחון סרטן הערמונית סיכון לתמותה מכל סיבה  סיכון כולל מסרטן ערמונית
הליכה/רכיבה של מעל 20 דקות ביום בהשוואה לפחות מ-20 דקות ביום 0.70 0.61
עבודות בית של מעל 1 שעה ביום בהשוואה לפחות משעה ביום 0.71 0.86
אימון גופני של יותר משעה בשבוע בהשוואה לפחות משעה בשבוע 0.74 0.68

החוקרים ממליצים בחום למטופלים שאובחנו כחולים בסרטן ערמונית לבצע פעילות גופנית רבה ככל האפשר . הם סבורים שחשוב שהמטופלים יימצאו פעילות שגורמת להם הנאה כדי שיוכלו להתמיד בה לאורך זמן. הם מציינים גם שחשוב שהרופאים ידגישו למטופליהם על המשמעות של ביצוע הפעילות על הפרוגנוזה וההישרדות שלהם .

Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. Published online December 19, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה