השוואה בין טיפול ניתוחי ובין SABR ב-NSCLC בשלב מוקדם (Lancet Oncology)

כריתת אונת ריאה הינה הטיפול הסטנדרטי במקרים נתיחים של NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer) בשלב I, אך האפשרות הפחות פולשנית בדמות SABR (Stereotactic Ablative Radiotherapy) עשוי לשמש כחלופה. מניתוח נתונים חדשים עולה כי SABR הביא לבקרה מקומית של הגידול במעל 90% מהחולים עם NSCLC בשלב I.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטיפול הסטנדרטי במקרים נתיחים של NSCLC בשלב I הוא כריתת אונה עם דגימה או דיסקציה של קשריות לימפה במיצר. SABR לממאירות לא-נתיחה בשלב I הדגימה תוצאות מבטיחות, אך שני מחקרים אקראיים בשלב 3 להערכת SABR בחולים עם מחלה נתיחה בשלב I הופסקו בשלב מוקדם לאור גיוס איטי. כעת ביקשו החוקרים לבחון את ההישרדות הכוללת עם טיפולי SABR לעומת טיפול ניתוחי ממחקרים אלו (STARS ו-ROSEL).

הסקירה כללה חולים עם מחלה קלינית בשלב T1-2a (עד 4 ס”מ), N0M0, עם ממאירות NSCLC נתיחה. החולים חולקו באקראי ביחס 1:1 ל-SABR או כריתת אונה עם דגימה או דיסקציה של קשריות לימפה במיצר. החוקרים השלימו ניתוח של הנתונים לפי כוונה לטפל באמצעות הישרדות כוללת כתוצא הסיום העיקרי.

מדגם המחקר כלל 58 חולים, שחולקו באקראי ל-SABR (31 חולים) או ניתוח (27 חולים). חציון משך המעקב עמד על 40.2 חודשים בקבוצת SABR ועל 35.4 חודשים בקבוצת הטיפול הניתוחי. שישה חולים בקבוצת ההתערבות הניתוחית הלכו לעולמם, זאת בהשוואה לחולה אחד בקבוצת SABR. שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר שלוש שנים עמדו על 95% עם SABR לעומת 79% עם התערבות ניתוחית (יחס סיכון של 0.14, p=0.037). שיעורי הישרדות ללא הישנות לאחר שלוש שנים עמדו על 86% בקבוצת SABR ועל 80% לאחר ניתוח (יחס סיכון של 0.69, p=0.54).

בקבוצת ההתערבות הניתוחית, חולה אחד אובחן עם הישנות בבלוטות מקומיות ושני חולים אובחנו עם גרורות מרוחקות; בקבוצת SABR, חולה אחד אובחן עם הישנות מקומית, ארבעה אובחנו עם הישנות בבלוטות אזוריות וחולה אחד אובחן עם גרורות מרוחקות.

10% מהחולים לאחר SABR פיתחו תופעות לוואי בדרגה 3 על-רקע הטיפול (כאב בבית חזה, קוצר נשימה או שיעול , עייפות ושבר בצלע). לא תועדו אירועים חריגים בדרגה 4 בקבוצת הטיפול ב-SABR ולא תוארו מקרי תמותה על-רקע הטיפול. בקבוצת ההתערבות הניתוחית, חולה אחד הלך לעולמו עקב סיבוכי הניתוח ו-12 חולים פיתחו אירועים חריגים בדרגה 3-4 (44%). אירועים בדרגה 3 שתועדו בלמעלה מחולה אחד כללו קוצר נשימה (ארבעה חולים), כאבי חזה (4 חולים) וזיהום ריאתי (שני חולים).

החוקרים מסכמים וכותבים כי SABR עשוי לשמש כחלופה לניתוח כריתת אונה בחולים עם NSCLC נתיח בשלב I. בשל גודל המדגם הקטן והמעקב הקצר, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Lancet Oncology. Published online May 15, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה