מהו הטיפול הטוב ביותר לאחר ניתוח קרע גיד אכילס? (Br J Sports Med)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה עולה כי במקרים של קרע גיד אכילס, שיקום תפקודי דינאמי בשלב מוקדם בטוח כמו ניוד מסורתי של הקרסול, עם שביעות רצון גדולה יותר בקרב המטופלים. לאור זאת, החוקרים קובעים כי טיפול אגרסיבי יותר במהלך שיקום מוקדם עשוי להיות בטוח, עם שיפור תוצאות הטיפול בחולים.

מדגם המחקר כלל 570 חולים: 281 חולקו לשיקום תפקודי מוקדם ו-289 חולים חולקו לתקופת אימבוליזציה של הקרסול לאחר הניתוח, באמצעות מגן דינאמי, רצועה או מגף גבס הניתן להסרה.

שיקום תפקודי מוקדם כלל ניוד מוקדם ונשיאת משקל בין 24 שעות ועד שבועיים לאחר הניתוח. בקבוצת הביקורת טופלו המשתתפים בגבס נוקשה ללא נשיאת משקל, שהוביל לאי-ניוד של הקרסול במשך 6-8 שבועות לאחר הניתוח עם גבס או מגן קרסול. כל המשתתפים השלימו טיפולי פיזיותרפיה לאחר הסרת הגבס או המגן.

החוקרים כותבים כי אין הבדלים משמעותיים בין הקבוצות מבחינת הזמן הנדרש עד לחזרה לעבודה ופעילות ספורטיבית, אם כי 5 מבין 6 מחקרים הצביעו על חזרה מספרית מהירה יותר בקבוצת הביקורת.

בשישה מחקרים שדיווחו על שביעות רצון של המטופלים, בקבוצת המטופלים במגן קרסול תועד סיכוי גבוה פי שלוש לשביעות רצון טובה או מצוינת, בהשוואה לקבוצת המטופלים בגבס. במחקר היחיד שהתבסס על RAND-36 להערכת איכות החיים הבריאותית, בקבוצת המטופלים במגן קרסול תועדו מדדים גבוהים יותר משמעותית בהערכת התפקוד הגופני, תפקוד חברתי וחיוניות, בהשוואה לטיפול בגבס.

שיעור הסיבוכים המג’וריים לא היה שונה משמעותית בין הקבוצות, וקרעים לא היו נפוצים, עם שכיחות של פחות מ-3% מהחולים בשתי הקבוצות.

תרגילים לחיזוק הקרסול וטווח תנועה של הרגל הפצועה נטו להיות קרובים יותר למצב התקין בקבוצת המטופלים במגן קרסול משלב מוקדם, אך הבדלים אלו נעלמו עם מעקב ממושך יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אימובליזציה לאחר ניתוח אינה בהכרח מועילה לחולים לאחר ניתוח לטיפול בקרב גיד אכילס.

Br J Sports Med 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה