תיאור מקרה – נסיגה ספונטאנית של NSCLC לאחר ביופסיה של גרורה לקשרית לימפה במיצר (J Med Case Reports)

נסיגה ספונטאנית של גידול ממאיר מוגדרת כהיעלמות חלקית או מלאה, זמנית או קבועה, של גידול ללא מתן טיפול ספציפי. בספרות הרפואית ישנם מקרים בודדים מתוארים ונסיגה ספונטאנית נדירה מאוד במקרים של סרטן ריאות ראשוני. חוקרים מצאו לאחרונה כי במקרים של נסיגה ספונטאנית של סרטן ריאות  מעורבים מנגנונים אימונולוגיים, עדות לאפשרויות טיפול אימונותרפי בעתיד.

תיאור המקרה דן בגבר לבן בן 76 עם קוצר נשימה מתקדם, שפנה לבית החולים. בדיקת CT הדגימה גידול באונה העליונה של הריאה הימנית והגדלת קשריות לימפה במיצר. ביופסיה של קשרית לימפה סמוכה לקנה הנשימה באמצעות מדיאסטינוסקופיה הצביעה על גרורת סרטן ריאות. ממצאים אימונוהיסטוכימיים של הגידול העידו על קרצינומה של תאי גדולים. האבחנה הקלינית קבעה כי מדובר בגידול בשלב IIIA מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer).

למרות התוויה לטיפול ניאו-אדג’וונטי, לפני  התחלת טיפול כימותרפי-קרינתי, בדיקת CT הדגימה נסיגה של מסת הגידול באונה העליונה של הריאה הימנית ושל קשרית הלימפה המוגדלת במיצר. מאחר ובדיקת CT חוזרת הדגימה נסיגה נוספת, סוכם עם המטופל על מעקב שגרתי במקום התחלת טיפול. עד כה לא תועדה הישנות של המחלה.

לאור הנסיבות בהן הנסיגה החלה לאחר הביופסיה וכללה את הגידול באונה העליונה של הריאה הימנית ואת הגרורה לקשרית הלימפה במיצר, סביר להניח כי מדובר בתגובה אימונית העומדת בבסיס הנסיגה הספונטאנית במקרה זה.

J Med Case Reports. 2015;9(217) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה