כושר גופני בגיל צעיר מפחית סיכון למחלות לב וכלי דם ותמותה (JAMA Intern Med)

הליכה פעילות גופנית

מנתוני מחקר CARDIA (Coronary Artery Risk Development in Young Adults), שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת JAMA Internal Medicine, עולה כי רמת סיבולת לב-ריאה בגיל צעיר עשויה לנבא תוצאות לבביות בטווח הארוך.

מהנתונים עולה כי בקרב משתתפים עם מדדים בסיסיים גבוהים יותר במבחן מאמץ על הליכון כאשר היו בגילאי 18-30 שנים, מדדי מסת החדר השמאלי היו נמוכים יותר עם מתח אורכי גלובאלי טוב יותר 25 שנים מאוחר יותר. בנוסף, כל דקה נוספת במבחן המאמץ הבסיסי לוותה בירידה של 15% בסיכון לתמותה וירידה של 12% בסיכון למחלות לב וכלי דם.

מחקר CARDIA הינו מחקר פרוספקטיבי, שכלל 5,115 מבוגרים צעירים בארבעה אתרים בארצות הברית. בניתוח הנתונים הנוכחי התמקדו החוקרים בנתונים אודות 4,872 משתתפים שהשלימו מבחן הליכון בתחילת המחקר בין מרץ 1985 ועד יוני 1986. בניתוח משני הם גם בחנו 2,472 משתתפים שהשלימו מבחן מאמץ שני לאחר שבע שנים.

מדדים אחרים כולל מדד הסתיידות כלילית באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת בבדיקות מעקב לאחר 15, 20 ו-25 שנים ומסת חדר שמאל לאחר 5 ו-25 שנות מעקב. בנקודת הזמן האחרונה נבחן גם מד אורכי גלובאלי.

בתום המעקב תועדו 193 אירועים קרדיווסקולאריים (4%). כמו כן, תועדו 273 מקרי תמותה (5.6%); אך 200 ממקרי התמותה הללו לא היו על-רקע מחלות לב וכלי דם.

לאחר תקנון מלא, יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה עמד על 0.85 לכל עליה של דקה אחת במשך מבחן המאמץ בתחילת המחקר ויחס הסיכון למחלות לב וכלי דם עמד על 0.88. לכל עליה של דקה אחת במשך מבחן המאמץ בתחילת המחקר ולאחר שבע שנים, יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה עמד על 1.21 ולמחלות לב וכלי דם עמד על 1.20. החוקרים זיהו קשר מובהק בין משך מבחן המאמץ ובין החמרה במתח אורכי גלובאלי, מדד המשמש להערכת הפרעה תת-קלינית בתפקוד.

                        

במחקר זה זוהה קשר משמעותי בין סיבולת לב-ריאה ובין היארעות מחלות לב וכלי דם ותמותה מכל-סיבה, ללא תלות בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וגורמי סיכון מטבוליים.

JAMA Intern Med 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה