אימון אינטנסיבי יומי של 60 שניות שקול לאימון יומי מתון של 50 דקות (PLOS ONE, הארץ/ניו יורק טיימס)

מחקר חדש מ-PLOS ONE מראה כי אימון אינטנסיבי של 60 שניות (!!)  ביום משפר את הכושר הגופני והבריאות במידה דומה לאימון יומי מתון  של 50 דקות ביום .

בתחילת המחקר מדדו החוקרים את צריכת החמצן (המעידה על היכולת האירובית) של המשתתפים  ונטלו דגימות משריריהם כדי לבדוק את תפקודם התאי. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות:

1.  קבוצה שבה המשתתפים התבקשו לא לערוך כל שינוי בשגרת האימונים – קבוצת ביקורת

2. קבוצה שהחלה בשגרת אימונים קונבציונאליים , רציפים ובעצימות מתונה באמצעות רכיבה על אופניים נייחים במשך 45 דקות כאשר לפני הרכיבה המשתתפים עשו תרגילי חימום במשך שתי דקות ולאחריה תרגילי מתיחה במשך שלוש דקות.

3.  המשתתפים בקבוצה זו ביצעו אימוני אינטרוולים קצרים: חימום של שתי דקות על אופניים נייחים, ולאחר מכן  דיווש במהירות מרבית במשך 20 שניות, שוב רכיבה בקצב אטי במשך שתי דקות, ודיווש נוסף בקצב מהיר במשך 20 שניות, ושוב רכיבה בקצב אטי במשך שתי דקות ואז מהיר במשך 20 שניות נוספות. לאחר מכן ערכו המתאמנים כשלוש דקות של תרגילי מתיחה. האימון כולו נמשך 10 דקות, ומתוכן רק דקה אחת דרשה מאמץ רב.

קבוצות 2 ו-3 ביצעו שלושה אימונים בשבוע במשך 12 שבועות . עד לסוף המחקר רכבו המתאמנים בקבוצה 2 במצטבר כ- 27 שעות, ואילו המשתתפים בקבוצה 3 רכבו במצטבר 6 שעות, כאשר רק 36 דקות מתוכן היו בעצימות גבוהה.

כאשר חזרו החוקרים על בדיקות הכושר האירובי, יכולת איזון הסוכר בדם והשרירים, התוצאות בשתי הקבוצות היו שוות : עלייה בצריכת חמצן גדלה בקרב המשתתפים ב-2 הקבוצות  ב-19%, כך גם מדד הרגישות לאינסולין שהשתפר באופן דומה בשתי הקבוצות, וגם נמצאה עלייה דומה במספר ובתפקוד של תאי השרירים . לעומת זאת, בקבוצה 1, קבוצת הביקורת לא נרשם כל שינוי בפרמטרים שנבדקו.

החוקרים מסכמים כי 3 חודשים של אימוני סיבולת בעוצמה מתונה שקולים לאימונים אינטרוולים (שכאמור דורשים מאמץ גבוהה של 60 שניות בלבד בכל אימון יומי)  מבחינת שיפור פרמטרים של בריאות וכושר גופני.

PLoS One.2016 Apr 26;11(4):e0154075

למאמר נרחב בנושא ב”הארץ” (תרגום מאמר מהניו יורק טיימס)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה