האם פרפור פרוזדורים מעלה את הסיכון למחלות ממאירות? (JAMA Cardio)

מניתוח נתוני Women’s Health Study עולה כי הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים הינה גורם מנבא בלתי-תלוי לסיכון לממאירות עתידית.  החוקרים מדווחים על עליה של פי שלוש בסיכון להתפתחות ממאירות במהלך שלושת החודשים הראשונים לאחר אבחנת פרפור פרוזדורים, כאשר הסיכון נותר מוגבר מעבר לשנה לאחר האבחנה, גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין פרפור פרוזדורים ובין ממאירות במדגם פרוספקטיבי גדול, שכלל 34,691 נשים בגילאי 45 שנים ומעלה, ללא עדות קודמת לפרפור פרוזדורים, מחלות לב וכלי דם או ממאירות. הנשים היו במעקב פרוספקטיבי בין 1993 ועד 2013 לזיהוי היארעות פרפור פרוזדורים וממאירות.

במהלך חציון מעקב של 19.1 שנים אחר 34,691 המשתתפות במחקר, אבחנה חדשה של פרפור פרוזדורים וממאירות אושרה ב-1,467 (4.2%) ו-5,130 (14.8%) משתתפות, בהתאמה. הגיל החציוני בתחילת המחקר בקרב משתתפות עם הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים ואבחנה חדשה של ממאירות במהלך המעקב עמד על 58 שנים ו-55 שנים, בהתאמה. פרפור פרוזדורים זוהה כגורם סיכון משמעותי להיארעות ממאירות בניתוח מתוקן לגיל ומתוקן למשתנים רבים (יחס סיכון של 1.58 ו-1.48, בהתאמה). הסיכון היחסי לממאירות היה הגבוה ביותר במהלך שלושת החודשים הראשונים לאחר הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים (יחס סיכון של 3.54), אך נותר משמעותי מעבר לשנה אחת לאחר הופעת הפרעת הקצב (יחס סיכון של 1.42), עם מגמת לתמותה מוגברת עקב ממאירות.

מנגד, בנשים עם הופעה חדשה של ממאירות, הסיכון היחסי לפרפור פרוזדורים עלה רק במהלך שלושת החודשים הראשונים, אך לא לאחר מכן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר הגדול שכלל נשים בריאות, באלו עם הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים תועד סיכון מוגבר לממאירות מעבר לשנה אחת לאחר אבחנת הפרעת הקצב. גורמי סיכון משותפים ו/או תהליכי מחלה משותפים עשויים לעמוד בבסיס הקשר הנ”ל.

JAMA Cardiol. Published online May 25, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה