מה בין טיפול בתרופות רבות ובין השפעות Apixaban לעומת קומדין בחולי פרפור פרוזדורים? (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על ניתוח נוסף של נתוני מחקר ARISTOTLE, בו קרוב ל-75% מהחולים נטלו טיפול בתרופות רבות; בתת-קבוצה זו תועדה תחלואה מוגברת, עם מספר רב יותר של אינטרקאציות בין-תרופתיות, תמותה מוגברת ושיעור מוגבר של אירועים תרומבואמבוליים ודימומים. במונחים של הבדלים אפשריים בתגובה לטיפול נוגד-קרישה בחולים עם פרפור פרוזדורים, הנוטלים תרופות רבות, Apixaban (אליקוויס) נמצא יעיל יותר מקומדין ובטוח לפחות כמו קומדין.

ניתוח פוסט-הוק בוצע בשנת 2015 על-בסיס נתוני מחקר ARISTOTLE להערכת התוצאות הקליניות והשפעות הטיפול ב-Apixaban לעומת קומדין (לאחר תקנון לגיל, מין ומדינה).

כל חולה נטל חציון של שש תרופות; כאשר 76.5% (13,932 חולים) נטלו תרופות רבות (5 תרופות ומעלה). בחולים מבוגרים יותר מספר הטיפולים התרופתיים היה גדול יותר, כמו גם בנשים ובחולים בארצות הברית. מספר מחלות הרקע עלה לאורך קבוצות עם עליה במספר התרופות (0-5, 6-8 ו-9 תרופות ומעלה), כמו גם שיעור החולים שטופלו בתרופות להן אינטראקציה עם קומדין או Apixaban.

שיעורי התמותה עלו משמעותית עם מספר הטיפולים התרופתיים, כמו גם שיעור אירועים מוחיים או תסחיפים סיסטמיים ודימומים מג’וריים.

הירידה היחסית בסיכון לאירועים מוחיים או תסחיפים סיסטמיים עם Apixaban לעומת קומדין הייתה עקבית, ללא תלות במספר התרופות הנלוות. ירידה קטנה יותר בדימומים מג’וריים תועדה עם Apixaban לעומת קומדין עם עליה במספר התרופות הנלוות.

בחולים עם תרופות בעלות אינטראקציה אפשרית עם קומדין או Apixaban תועדו תוצאות דומות והשפעות דומות לטיפול ב-Apixaban לעומת קומדין.

BMJ 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה