מקרים רבים של סרטן מעי גס המתייצגים כמצב חירום רפואי ניתנים לזיהוי בשלב מוקדם (British Journal of Cancer)

כחמישית מהמקרים של סרטן מעי גס ורקטום המתייצגים כמצב חירום רפואי ניתנים היו לאבחון בשלב מוקדם יותר בשל הופעת תסמינים אופייניים למחלה, כך טוענים חוקרים מבריטניה במאמר חדש, שפורסם בכתב העת British Journal of Cancer.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למעלה מ-20% מהמקרים של סרטן מעי גס ורקטום מאובחנים בעקבות התייצגות דחופה. הם ביקשו לבחון את הביקורים במרפאה ראשונית לפני האבחנה ותסמינים נלווים, תוך השוואה בין חולים שאובחנו בעקבות מצב חירום רפואי ואלו שאובחנו באופן אמבולטורי.

מחקר העוקבה התבסס על חולים עם סרטן מעי גס ורקטום שאובחנו באנגליה בין 2005-2006.

אבחנה דחופה תועדה ב-35% ו-15% מבין 1,029 החולים עם סרטן מעי גס ו-577 חולים עם סרטן רקטאלי. ביקורים קודמים אצל הרופא הראשוני (2-5 שנים טרם האבחנה) היו דומים. בשנה שקדמה לאבחנה, מעל 95% מהחולים שהתייצגו עם מצב חירום רפואי או ללא מצב חירום רפואי פנו להערכת הרופא המטפל, אך באלו שהתייצגו עם מצב חירום רפואי תועדה שכיחות נמוכה יותר של תסמינים רלבנטיים (סרטן מעי גס: 48% לעומת 71%; סרטן רקטום: 49% לעומת 61%). תסמיני אזהרה תועדו בשכיחות נמוכה יותר באלו שהתייצגו עם מצב חירום רפואי (דוגמת דימום רקטאלי: 9% לעומת 24%). עם זאת, בחמישית מאלו שהתייצגו עם מצב חירום רפואי (18% ו-23% מאלו עם סרטן מעי גס וסרטן רקטום, בהתאמה) תוארו תסמיני אזהרה בשנה שקדמה לאבחנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים שהתייצגו עם מצב חירום רפואי תועדה היסטוריית ביקורים אצל הרופא המטפל שהייתה דומה לאלו שאובחנו ללא מצב חירום רפואי. עם זאת, נראה כי הגידולים בחולים אלו לוו בתסמינים פחות אופייניים אך בחמישית מהחולים הייתה הזדמנות לאבחנה מוקדמת יותר.

British Journal of Cancer

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה