גישה של שתי תרופות היא אסטרטגיה טובה בטיפול התחלתי בזיהום HIV (מתוך Lancet)

כאשר רק מתחילים טיפול בחולים עם זיהום ב-HIV, תוצאות קליניות ארוכות טווח דומות עבור 3 אסטרטגיות טיפוליות : PI (protease inhibitor) ו-NRTI (nucleoside reverse transcriptase inhibitor) או NNRTI (non-nucleoside reverse transcriptase inhibitor) ו-NRTI או שילוב של כל שלושת סוגי התרופות (PI, NRTI, NNRTI). אך אסטרטגיה של תרופות משלוש קבוצות קשורה עם רעילות יותר משמעותית המובילה להפסקת התרופה, כך עולה ממחקר, שפורסם במהדורת דצמבר של The Lancet.

לדברי החוקרים במחקר FIRST (Flexible Initial Retrovirus Suppressive Therapies) למרות ש-HAART זמין במעל ליותר מעשור, לא בוצעו מחקרים קליניים ארוכי טווח, שהשוו אסטרטגיות אנטי רטרו ווירוס שונות.

במחקר FIRST הנבדקים חולקו רנדומאלית לאסטרטגיות טיפול, אך רופאים וחולים יכלו לבחור את התרופה הספציפית בתוך קבוצת התרופות. בין 1999 ו-2002, 1397 נבדקים גויסו מ-80 אתרי מחקר בארצות הברית וחולקו רנדומאלית לאחת מתוך שלוש קבוצות הטיפול.

במהלך חציון מעקב של 5 שנים, 188 נבדקים מתו ול-302 היה AIDS-defining event או שמתו. החוקרים ראו כי עבור משתנה המורכב מ- AIDS-defining event, תמותה או ירידה בספירת תאי CD4 מתחת ל-200 תאים לליטר, האסטרטגיות הטיפוליות של שתי תרופות לא היו שונות משמעותית ביניהן או כאשר הושוו לאסטרטגיה של שלוש התרופות. יתרה מכך, הממצאים היו דומים ללא תלות ברמה ההתחלתית של ספירת תאי CD4 (מתחת או מעל ל-200) ובריכוזי HIV RNA (מתחת או מעל למאה אלף עותקים פר ml). בנוסף לזאת, הממוצע עלה בכמות תאי CD4, אך לא השתנה בקרב קבוצות הטיפול באף נקודת זמן.

האפקטים הרעילים הכי נפוצים, שגרמו לנשירת חולים מהמחקר היו בחילה או הקאה, שלשול ופריחה. שיעורי הפסקת הטיפול היו 10.3-11.2 פר 100 שנות אדם עבור מנה של שתי תרופות טיפוליות לעומת 17.6 פר 100 שנות אדם עבור שלוש תרופות טיפוליות.

לסיכום, התחלת טיפול עם תרופה המבוססת על NNRTI או על PI, אך לא על שתיהן יחד, היא אסטרטגיה טובה לניהול אנטי רטרו וויראלי ארוך טווח בחולים, שלא קיבלו טיפול קודם לכן, עם HIV וטווח רחב של רמות תאי CD4 בנקודת ההתחלה.

Lancet 2006;368:2125-2135

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה