תסמיני GERD מעלים שיעור החרפות בחולי COPD (מתוך Chest)

מחקר חדש שפורסם בגיליון אוקטובר של Chest מראה, כי שיעור ההחרפות של מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) בחולים הסובלים מתסמיני gastroesophageal reflux (GERD) גבוה פי שניים יחסית למי שאינם סובלים מתסמינים אלה.

שאיפה של תכולת קיבה ו/או גירוי וגאלי עקב gastroesophageal reflux (GER) עלולים להביא לגירוי של דרכי הנשימה, ולכן מהווים פתוגנזה אפשרית להחרפת אקוטית של COPD. מטרות המחקר היו להעריך את השכיחות של תסמיני GER בחולי COPD ואת ההשפעה של GER על שיעור ההחרפות של COPD בשנה.

במסגרת המחקר, שהיה מבוסס על שאלון, נכללו 86 חולי COPD. חולים עם הפרעות נשימתיות אחרות, מחלה ידועה בוושט, מחלה פפטית פעילה, תסמונת זולינגר-אליסון, מאסטוציטוזיס, סקלרודרמה, ואלכוהוליסטים לא נכללו במחקר. ריפלוקס משמעותי מבחינה קלינית הוגדר כאיפיזודות שבועיות של צרבת ו/או עליית חומצה.

הגיל הממוצע של החולים היה 67.5 שנים. 55% היו גברים, ו-37% דיווחו על תסמיני GERD. האחוז הממוצע של FEV1 (forced expiratory volume in 1 second ) מהערך הצפוי היה דומה בחולים עם או ללא GERD, אך שיעור ההחרפות של COPD היה גבוה פי שניים בחולים שסבלו מתסמיני GERD, בהשוואה לאלה שלא סבלו מהם (3.2 לעומת 1.6 בשנה; 0.02=P).

עפ”י תוצאות המחקר, נוכחות תסמינים של GER קשורה במספר גדול יותר של החרפות COPD. בנוסף, חולי COPD הסובלים מתסמינים שבועיים של GER ו- COPD, נמצאים בסיכון גבוה פי שניים להיות מאושפזים, לבקר במחלקת חירום או להגיע לביקור לא מתוכנן במרפאה, בהשוואה לחולי COPD הסובלים מתסמינים של GER לעיתים רחוקות יותר.

מגבלות המחקר כוללות חוסר יכולת לקבוע האם טיפול בריפלוקס מגן מפני החרפות, חוסר יכולת לבסס קשר סיבה-תוצאה מנתוני המחקר, הטיית זיכרון אפשרית, וגודל מדגם מוגבל.

לסיכום, ממצאי המחקר מציעים גורם סיכון אפשרי להחרפות COPD. ההשלכות של קשר זה עשויות להיות בעלות משמעות כלכלית עצומה, בהתחשב בעובדה שבשנת 2000 החרפות COPD הביאו ל- 726,000 אשפוזים, 1.5 מיליון ביקורים במחלקת חירום, ו-8 מיליון ביקורים במרפאה.

Chest. 2006;130:1096-1101

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה