מבחן חדש לניבוי תוצאות גידול קולורקטאלי (מתוך Colorectal Cancer)

מחקרים אחרונים חשפו, כי רמות גבוהות של thymidylate synthase (TS) בגרעין התא הסרטני מהוות מרקר להישרדות נמוכה ותגובה גרועה לטיפול בקרב חולים עם גידול קולורקטאלי (CRC). מבחן כמותי חדש בשם AQUA סייע לקבוע שיחס גבוה בין רמות TS בגרעין ובציטופלזמה הינו סמן בלתי תלוי להישרדות נמוכה.

TS דרוש ליצירת DNA, ומהווה אנזים המטרה שמעוכב ע”י 5-fluorocil. לכן, גידולים עם ביטוי יתר של TS נוטים להיות עמידים לטיפול המבוסס על 5-fluorocil.

מבחן AQUA, בניגוד לאימונוהיסטוכימיה רגילה, הינו טכנולוגיה ייחודית שנותנת מידע רציף וכמותי לגבי ביטוי חלבונים in situ, ומבדילה בין רמות TS בגרעין ובציטופלזמה. השיטה משלבת הדמיה פלורוסנטית יחד עם מיקרוסקופיה אוטומטית וטכנולוגיות microarray בהספק גבוה.

החוקרים בדקו רקמות גידול קולורקטאלי מ-518 חולים שאובחנו בשנים 1970-1981. שליש מהדגימות עבר אנליזה ע”י AQUA ונבחרו נקודות סף אופטימליות. בהמשך, החילו החוקרים את נקודות הסף על שני השלישים הנותרים מהדגימות.

התוצאות הראו כי ל- 40% היה ביטוי מוגבר של TS בגרעין, הקשור בירידה בהישרדות-הספציפית- למחלה ל-5 שנים מ- 70% ל- 51%.

הודות למידע הכמותי שנאסף בשיטת AQUA, הראה צוות החוקרים כי יחס גבוה בין רמות TS בגרעין ובציטופלזמה קשור בירידה בהישרדות (מ-65% ל-45%). בנוסף, התברר שהיחס אינו תלוי ברמת הביטוי בגרעין.

מבין החולים עם יחס גבוה בין רמות TSבגרעין ובציטופלזמה, רק ב-45% מהמקרים היה גם ביטוי גבוה בגרעין. מכך הסיקו החוקרים, כי רמת הביטוי בגרעין ויחס הביטוי בגרעין ובציטופלזמה הם שני גורמים מנבאים בלתי תלויים להישרדות. זאת גם לאחר תיקון לשלב הגידול, גיל בעת האבחנה, גזע ומין.

על-אף שהתוצאות הן ראשוניות בלבד, החוקרים סבורים כי היחס בין ריכוז TS בגרעין ובציטופלזמה עשוי להיות סמן ביולוגי חדש לניבוי התגובה לטיפול הכימותרפי.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה