האם מזרק החזר עדיף על מזרק שגרתי לביצוע ניקור מפרק? (מתוך Annals of Rheumatic Diseases)

ממחקר אקראי שנערך לאחרונה עולה כי מזרק החזר (reciprocating syringe) עדיף על המזרק השגרתי לביצוע ניקור מפרק. המחקר פורסם בכתב העת לתולדות מחלות ראומטיות (the Annals of Rheumatic Diseases).

החוקרים ציינו כי לאחרונה אישר המנהל למזון ותרופות (FDA) רשמית את מזרק ההחזר, הניתן לשליטה בצורה טובה מאוד ומאפשר את ביצוע הפרוצדורה ביד אחת. מזרק זה, הוסיפו החוקרים, כולל מנגנון בוכנות החזרי (reciprocating plunger mechanism) שמאפשר לאינדקס ולאצבע האמצעית להישאר במיקום אחד במהלך האספירציה וההזרקה, בזמן שהאגודל נעה במאוזן לבוכנה החלופית בכדי לשנות את הכיוון של אספירציה או הזרקה. בשל מאפיינים עדיפים אלה, הניחו החוקרים, מזרק ההחזר ישפר את הביצוע של ניקור מפרק על ידי הרופאים.

החוקרים דיווחו כי ב-50 פרוצדורות של ניקור מפרק שנבחרו אקראית להתבצע על ידי המזרק השגרתי, זמן הפרוצדורה הממוצע היה 3.39 ± 1.88 דקות, הניקוד הממוצע של  כאב המטופל היה 5.35 ± 3.15 והניקוד הממוצע של שביעות רצון מבצע הפרוצדורה היה 4.88. מתוך 50 מטופלים, 30 חוו כאב מתון עד חמור במהלך ניקור המפרק עם מזרק זה.

לעומת זאת, ב-50 הפרוצדורות שבוצעו עם מזרק ההחזר ירד משך הפרוצדורה ל-1.94 ± 1.14 דקות, הניקוד הממוצע של כאב המטופל ירד ל-2.54 ± 1.60 והניקוד הממוצע של שביעות רצון המבצע עלה ל-8.91 ± 0.79. רק 5 מ-50 במטופלים חוו כאב מתון עד חמור במהלך ניקור המפרק עם מזרק זה.

עוד עולה מהדיווח כי למרות שספירות תאים סינוביאליים היו דומות בשני המזרקים, הייתה מגמה לכיוון נפח גדול יותר (נוזל סינוביאלי רב יותר) ופחות תאי דם אדומים בשימוש עם מזרק ההחזר.

החוקרים סיכמו באומרם כי ניקור מפרק עם מזרק שגרתי גורם לכאב מתון עד חמור ב-60% מהמטופלים, וכי מזרק ההחזר מונע כאב משמעותי, מוריד את משך הפרוצדורה ומשפר את הביצוע. לפיכך, הדגישו החוקרים, מזרק ההחזר עדיף על המזרק השגרתי בביצוע ניקור מפרק.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Ann Rheum Dis. 2006;65:1084-1087. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה