האם Psoralen-UV-A עדיף על UV-B Narrowband לטיפול בפסוריאזיס? (Arch Dermatol.)

מחקר חדש מצא כי Psoralen-UV-A (PUVA) עדיף על Narrowband UV-B (NB-UVB) לטיפול בפלאקים כרוניים של פסוריאזיס.

שילוב 8-Methoxypsoralen עם PUVA הוכח כטיפול יעיל בפסוריאזיס. לאחרונה נטען כי טיפול NB-UVB (311-312 nm, TL-01) הינו בעל יעילות דומה, למרות שטענה זו הופרכה. בבדיקת הבטיחות של NB-UVB והנוחיות שלו (אין צורך בטיפול קודם בתרופות דרך הפה או הגנה על העיניים לאחר מחזורי הטיפול), נראה כי אופציה זו עדיפה על PUVA, אם אכן דומה לה ביעילותה.

ביחידת פוטותרפיה בבית חולים אוניברסיטאי, 93 חולים עם Chronic Plaque Psoriasis חולקו באקראי לטיפול ב-NB-UVB או PUVA פעמיים בשבוע, החל מ-70% מהמינון הפוטוטוקסי או אריתמה, עם עליה במרווחים של 20%. החולים טופלו עד להיעלמות הפלאקים, עד למקסימום 30 מפגשים, והחוקרים עקבו אחרי אלו בהם הפלאקים נעלמו עד להישנות, או למשך 12 חודשים. המדדים העיקרייים היו אחוז החולים בהם נעלמו הפלאקים, מספר הטיפולים עד להיעלמותם, ואחוז החולים בהם הפלאקים לא שבו לא הופיעו בשנית חצי שנה לאחר היעלמותם.

בחולים עם סוג עור V או VI נרשם שיעור של 24% בהעלמות הפלאקים, בהשוואה ל-75% באלו עם סוג I עד IV (P=0.001). בחולים עם סוג עוד I עד IV, נמצא כי PUVA יעיל יתר מ- NB-UVB בניקוי הפלאקים (84% לעומת 65%, P=0.02).

בקרב מטופלי PUVA, חציון מספר הטיפולים שנדרשו עד לניקוי הפלאקים היה קטן יותר בהשוואה למטופלי NB-UVB (17 לעומת 28.5, P<0.001). מספר גדול יותר של חולים שטופלו ב-PUVA דיווחו על אריתה בזמן כלשהו במהלך הטיפול, בהשוואה ל- NB-UVB (49% לעומת 22%, P=0.004). עם זאת, ייתכן שההבדל נובע מהטיה כלשהי. 6 חודשים לאחר השלמת הטיפול, 68% ממטופלי PUVA עדיין היו בהפוגה, בהשוואה ל-35% ממטופלי NB-UVB.

בהשוואה למטופלי NB-UVB, טיפול PUVA הביא לניקוי הפלאקים במספר גדול יותר של חולים, במספר קטן יותר של מחזורי טיפול, והביא להפוגה ארוכה יותר.

מגבלות המחקר כללו את האפשרות שטיפול NB-UVB ניתן בתדירות סוב-אופטימלית, והטיה אפשרית מאחר שהופיע מספר גדול יותר של אירועי אריתמה תחת טיפול PUVA.

טיפול PUVA עשוי לגרום לבחילות, דורש הגנה על העיניים לאחר מחזורי הטיפול, אינו אפשרי בזמן הריון, אינו מתאים בחולים עם הפרעה כבדית או חולים המטופלים בקומדין או Phenytoin, ודורש מתן מעט לא נוח של Psoralen.

עם זאת, החשש הגדול הוא שטיפול PUVA עלול לגרום לסרטן עור לא-מלנומה לאחר 160-200 טיפולים, הגדול בהרבה בהשוואה למספר טיפול NB-UVB או Broadband UV-B. עם זאת, מהתוצאות עולה כי PUVA הוא טיפול אמין יותר לפסוריאזיס, עם מספר מחזורי טיפול קטן יותר בהשוואה ל- NB-UVB, ולמשך זמן ארוך יותר, ולכן עדיין מתאים לטיפול בחולים מסוימים.

Arch Dermatol. 2006;142:836-842

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה