האם אולטרסאונד דרך העור יכול לרפא סרטן באשך יחיד? (מתוך Urology)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי high-intensity focused ultrasonography (HIFU) דרך העור, מלווה בהקרנה, יכולה לרפא סרטן באשך יחיד. המחקר פורסם בכתב העת לאורולוגיה (Urology).

החוקרים הסבירו כי אבלציה של גידול תוך שימוש ב-HIFU נמצאת כבר בשימוש לטיפול בנגעים ממאירים אחרים, ובכללם קרצינומה של הערמונית ושל תאי כלייה, אולם זהו הדיווח הראשון של שימוש בטכניקה זו לטיפול בסרטן האשכים.

החוקרים דיווחו על התוצאות ארוכות הטווח של 7 מטופלים עם גידול באשך יחיד שטופלו בטכניקה זו, ש-3 מתוכם היו תחת מעקב למשך יותר מ-5 שנים.

7 המטופלים הופיעו עם התבנית הסונוגרפית הטיפוסית של גידול וטופלו במפגש אחד תחת הרדמה כללית עם מתמר הפועל ב-4 MHz ומעביר 1600-2000 ואט לכל מילימטר רבוע. 6 שבועות לאחר מכן, בוצעה הקרנת האשך כדי לוודא ארדיקציה של carcinoma in situ cells.

החוקרים דיווחו כי אולטרסאונד של כיס האשכים הראה שינוי מאסיבי בנוכחות הגידול בתוך 3 חודשים ומראה סונוגרפי הומוגני של האשכים בתוך 6 חודשים בכל המטופלים.

1 מ-7 המטופלים סירב לעבור הקרנה, כך על פי הדיווח, והיה למטופל היחיד שאצלו התפתחה חזרה מוקדמת (בתוך 3 חודשים) שהצריכה inguinal orchiectomy. כל 6 המטופלים האחרים נותרו נקיים מגידול לאחר תקופת מעקב ממוצעת של 42 חודשים (טווח שבין 6 ל-93 חודשים).

מטופל אחד קיבל שני מחזורים של כמותרפיה בשל הופעת בלוטת לימפה רטרופריטונאלית יחידה חשודה שאובחנה על ידי טומוגרפיה ממוחשבת 6 חודשים אחרי ה-HIFU. מטופל זה נותר ללא מחלה בביקור המעקב האחרון.

אצל אף לא אחד מהמטופלים הופיעו תסמינים של היפגונאדיזם או תלונות בנוגע לשינויים בליבידו או בתפקוד המיני, הוסיפו החוקרים, והאינדקס הבינלאומי של תפקוד הזקפה נותר נורמלי בכל 6 המטופלים שטופלו בהתאם לפרוטוקול.

החוקרים סיכמו באומרם כי מידע קליני זה מצביע על אפשרות הביצוע של אבלציה של סרטן האשכים על ידי HIFU דרך העור. למרות שזהו מידע מעודד, הדגישו החוקרים, ברור שדרושות סדרות גדולות יותר, עם זמן מעקב ממושך יותר, ומחקר פרוספקטיבי אקראי שישווה בין HIFU לניתוח משמר איבר (organ-preserving) כדי לקבוע את התפקיד העתידי של שיטה זו, שהיא פולשנית במידה מינימלית.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Urology 2006;67:1269-1273.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה