האם כאב ראש לוחץ מקורו בבעיה במפרק הלסת? (מתוך כנס של הארגון האמריקאי למחקר דנטלי)

ייתכן שאנשים שכאבי הראש התכופים שלהם אובחנו כקשורים ללחץ, בעצם סובלים מהפרעה בשריר ובמפרק הלסת (TMJD).
חוקרים הצליחו לחקות סימפטומים של כאב ראש לוחץ ב- 82% מהנבדקים ע”י בדיקה קלינית של שריר הטמפורליס שמעורב ב- TMJD.
שריר הטמפורליס אחראי על סגירת הלסת ומעורב בלעיסה, אך לעיתים מתעלמים מכך כשהתלונה היא “כאב ראש” ולא כאב בלסת.

משום שכאב ראש הוא דבר כל כך שכיח, לעיתים מתייחסים אליו כבלתי נמנע וחלק מהסובלים אפילו לא מחפשים עזרה רפואית, במידה וכבר יש פניה לעזרה כזו, התיוג של “כאב ראש” יפנה אותם לרוב לרופא כללי או נוירולוג לייעוץ.

אין ביסוס רב לגבי ההצלבה בין כאב לסת וכאב ראש וכתוצאה מכך יש התעלמות מכאב לסת באבחנה המבדלת. זה חבל משום ש- TMJD הינה הפרעה שניתנת לטיפול אך אם מתעלמים מהאופציה הזו, הטיפול בכאב הראש לא יהיה יעיל דיו.

המחקר הזה יעזור לתחום המחקר של TMJD ולרופאים בעבודתם.

כ- 5-10% מאוכלוסיית ארה”ב סובלים מ- TMJD חמורה מספיק בכדי להצדיק טיפול. הפציינטים הללו חווים כאב מתיש שעלול להרוס את איכות החיים.
אבחנת ההפרעה הזו היא בעייתית בשל חפיפה עם מצבים אחרים.

TMJD בד”כ מערבת יותר מסימפטום אחד, לעיתים נדירות נובעת מגורם אחד ולרוב מערבת גורמים רבים, ביניהם תגובות התנהגותיות ורגשיות.
רופאים ורופאי שיניים לעיתים סומכים על שיקול הדעת שלהם בהעדר כלים אבחנתיים מסודרים בכדי להחליט אם לפציינט יש או אין את ההפרעה.

הכלים האבחנתיים לגבי TMJD שנוסו בפרוייקט הזה הם חלק מהכלים האבחנתיים בשביל TMJD (RDC/TMD). אבחנת כאב ראש מבוססת על הנחיות הארגון הבין-לאומי לכאבי ראש    (HIS). כל הבודקים אומנו להשתמש בתקן המקובל לכאב ראש לוחץ של ה- HIS.

המחקר הזה השווה את ההליכים האבחנתיים לכאב ואת ההשוואה בין כאב לכאב ראש במהלך בדיקה קלינית. ההליכים כללו טווח של מבחנים תפקודיים ואורתופדיים וכאב הנגרם בשל לחץ לשרירים המעורבים בכאב ראש. כאבי הראש השונים כללו כאבי ראש תת-קליניים, כאבי ראש לוחצים וכאבי ראש שכללו יותר תסמינים מאשר בכאבי ראש לוחצים, כמו למשל “כאב ראש מעורב”, מיגרנות או “כאבי ראש דמויי מיגרנה”.

המחקר כלל 583 משתתפים, מהם 82.3% נשים ו- 17.7% גברים, שגוייסו מהקהילה על סמך סימפטומים הקשורים בעליל ל- TMJD. בהתבסס על הקריטריונים של ה- HIS, 31.5% (152 משתתפים) אובחנו כסובלים מכאב ראש לוחץ.

לדיווח ב- Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה